Geef ict-gebruik een boost met een i-team

Om de ict-innovatie te versnellen, begon het Kalsbeek College met een ‘i-team’. Een groot succes: “Als we dit hadden geweten, was het team jaren geleden begonnen.”

Ondernemingsplan

Sinds dit schooljaar werken alle docenten, brugklassers en bovenbouwers van het Kalsbeek College, locatie Schilderspark in Woerden met een laptop. Vóór de zomervakantie hadden de vaksecties in een ondernemingsplan  al beschreven wat ze met de devices in hun lessen gaan doen. Maar adjunct-directeur onderwijs Wilma Hoogvliet voorzag dat er meer nodig was. “We hadden een ict-coördinator en systeembeheerder, maar dat was niet voldoende om echt te versnellen.” Zo werd het i-team geboren.

Buddy’s

I-team staat voor ‘innovatie ict-team’. De leden zijn vijf enthousiaste docenten die zich na een oproep hebben aangemeld. Zij stimuleren, geven maandelijks een nieuwsbrief uit en houden spreekuur voor collega’s die tegen problemen aanlopen. Ieder lid heeft zichzelf een ‘extra’ opdracht gegeven. De een richt zich op digitale vaardigheden van docenten, de ander focust bijvoorbeeld op ict-vaardigheid van leerlingen. Sinds kort is ieder lid bovendien buddy van een directielid, zodat ook de directie ict-vaardiger wordt. Alle leden van het i-team krijgen tijd voor hun inspiratiemissie.

Device-keuze

Wilma is blij met de versnelling die de school doormaakt. “De device-keuze hebben we met directie, docenten en leerlingen zorgvuldig aangepakt, maar het duurde lang. Ik ben blij dat we nu in de uitvoeringsfase zijn.” Vóór de introductie van de devices vonden inspiratiebijeenkomsten plaats om docenten te enthousiasmeren en praktische voorbeelden aan te reiken. Een scrum-format hielp de vakgroepen vervolgens om stap voor stap met hun ondernemingsplannen aan de slag te gaan, zegt Wilma: “Je hoeft niet alles tegelijk te doen.”

Digitale feedback

Steeds meer docenten gebruiken nu ict en leerlingen zijn enthousiast. “In het begin mopperden ze dat ze die laptop moesten meesjouwen. Nu merken wij dat leerlingen actiever aan het leren zijn. Ze krijgen van hun docenten ook digitaal feedback op hun leerprestaties.” Binnenkort maakt Wilma samen met de directeur een rondje langs alle vaksecties om ervaringen op te halen. Daarna volgt een ronde lesobservaties.

Aanrader

Scholen die eveneens het ict-gebruik een boost willen geven, raadt Wilma zéker een i-team aan. “Ik ben er heel enthousiast over. Als ik had geweten wat het effect zou zijn, was het i-team al jaren geleden begonnen. Het werkt zo fijn als meerdere collega’s laten zien dat zij inzet van ict leuk vinden en in gesprek kunnen gaan over didactiek.”

Tip

Besteed veel aandacht aan communicatie, tipt de onderwijsdirecteur tot slot. “Het i-team geeft in onze nieuwsbrief praktische en laagdrempelige tips voor collega’s en er zijn podiummiddagen. Dan delen docenten wat op ict-gebied wel en niet werkt.”

Het Kalsbeek College neemt deel aan het leerlab Digitale vaardigheden.

Meer lezen

 Wil je ook betrokkenen meenemen in een verandering in je school? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.

 

 

 

, ,

Comments are closed.