Hoe introduceer je het gebruik van ict in de les bij collega’s?

Docenten Wies en Michelle van het Coornhert Lyceum uit het leerlab Klassikale context – regio midden hebben zichzelf als doel gesteld om collega’s te betrekken, te informeren en te enthousiasmeren in het werken met ict in de lessen. Om dit te bereiken hebben ze aan het begin van dit schooljaar een startbijeenkomst georganiseerd voor collega’s van de drie laptopklassen. Het betrekken van collega’s bij het leerlab op een inhoudelijke manier stond centraal door ze praktische ideeën te geven voor hun lessen van de volgende dag/week. Lees hieronder verder voor praktische tips en tricks voor het organiseren van een startbijeenkomst.

Doel van een startbijeenkomst

Stel een helder doel van de bijeenkomst, zoals: een gemotiveerd en geïnspireerd laptop docententeam. Binnen het Coornhert Lyceum wisten docenten niet echt van elkaar waar zij mee bezig zijn in de lessen. De startdag is daarom ook een moment om meer saamhorigheid te creëren binnen de groep om zo tot meer samenwerking te komen.

Organisatie van de startbijeenkomst

  • Ga in gesprek met je schoolleiding over de plannen om een bijeenkomst te organiseren.
  • Regel een aantal praktisch zaken: locatie, lunch en het uitroosteren van docenten.
  • Benader een mogelijke spreker: het Coornhert Lyceum heeft hiervoor expert Marieke Simonis ingeschakeld om een workshop te verzorgen.
  • Maak het programma van de dag en verdeel de taken voor de organisatie.
  • Informeer docenten over de invulling van de dag. Klik hier voor een voorbeeld van de uitnodiging voor collega’s.

Voorbeeldprogramma van de startbijeenkomst

8.30 – 11.30                           Workshop ‘Leren & ICT’

  • Leerdoelen en verwachtingen in beeld met Lino: Wat moet deze ochtend jou opleveren?
  • Voorkennis activeren met Popplet – Mindmaps verzamelen via Padlet.
  • Instructie met Google presentaties (ClasskickEdPuzzle, Adobe Spark Video, ThingLink) en check de gepresenteerde informatie met Quizlet
  • Transfer naar de praktijk – ga zelf met één van de toepassingen aan de slag.
  • Uitwisselen – kort plenair: wat heb je gemaakt?
  • Evaluatie met Socrative – wat heeft de ochtend opgeleverd?

11.30 – 12.00                         Brainstorm: “Waar willen we naartoe?”
12.00 – 12.30                        Lunch
12.30 – 13.30                         Voorlichting Classroom Management Systeem

Nog tips?

Bespreek aan het einde van de bijeenkomst wat het vervolg gaat zijn. Bij het Coornhert Lyceum wordt een inventarisatie van de ict-tools gedaan die worden ingezet in de lessen bij de verschillende collega’s. Ook wordt waarschijnlijk een vervolgbijeenkomst gepland. Zorg daarnaast dat docenten telkens iets lezen over de voortgang om ze betrokken te houden. Gebruik de nieuwsbrief van de school om je collega’s op de hoogte te houden en bekijk of er nog andere communicatiemiddelen in de school zijn waarbij je kan aanhaken.

, ,

Comments are closed.