Hoofd (Kennis)
De docent:
- heeft kennis van de 21e eeuwse vaardigheden
- kan binnen zijn onderwijs tegemoet komen aan de verwachtingen van de maatschappij
- heeft contacten buiten de schoolomgeving
- heeft levenservaring en algemene ontwikkeling
- is in staat op te leiden voor de toekomst
- is curriculumbewust
- weet hoe je collega’s kan meenemen in veranderingen
- kan ontwikkeling van vaardigheden monitoren
- kent recente ontwikkelingen op gebied van onderwijs
- snapt dat het nodig is om bij vaardighedenonderwijs de leerling meer te betrekken
Hart (passie)
De docent:
- is onderwijs vernieuwend gezind en heeft de daarbij horende houding
- heeft de overtuiging dat alle leerlingen in staat zijn om een rol van betekenis te spelen in de toekomst van de wereld
- heeft de wil om zichzelf te verbeteren
- heeft een nieuwsgierige en open houding naar maatschappelijke, technologische en onderwijskundige ontwikkelingen
- doet recht aan de talenten van alle leerlingen
- is toegewijd aan de ontwikkeling van de school, de collega’s en de leerlingen
- is in staat om leerlingen zoveel mogelijk eigenaar te maken van hun eigen leerproces
- geeft leerlingen vertrouwen
- durft zijn passie in onderwijs naar voren te laten komen
Handen (actie)
De docent:
- innoveert
- is in staat een balans te vinden in zijn lessen om in de les vakinhoud dan wel 21e eeuwse vaardigheden leidend te laten zijn
- kan onderwijsactiviteiten vormgeven die erop gericht zijn kennis en vaardigheden te verbinden
- is in staat om de 21e eeuwse vaardigheden te vertalen naar concrete ontwikkelstappen voor leerlingen
- neemt een coachende/begeleidende rol aan en is in staat een balans te vinden tussen leerling- en docentgestuurd gedrag
- is in staat tot zelfreflectie, durft fouten te maken en kan daarvan leren
- neemt een voortrekkersrol in binnen teams en secties
- experimenteert/ denkt out of the box/ durft zijn klaslokaal uit te gaan/ verruimt zijn horizon/ komt uit zijn comfortzone
- bouwt een community binnen en buiten de school
- viert successen
Deze hoofd, hart en handen-lijst hoort bij het praktijkvoorbeeld “Waar sta je als docent en waar kun je je nog in ontwikkelen?”