Hoofd, hart en handen-lijst

Hoofd (Kennis)

De docent:

  • heeft kennis van de 21e eeuwse vaardigheden
  • kan binnen zijn onderwijs tegemoet komen aan de verwachtingen van de maatschappij
  • heeft contacten buiten de schoolomgeving
  • heeft levenservaring en algemene ontwikkeling
  • is in staat op te leiden voor de toekomst
  • is curriculumbewust
  • weet hoe je collega’s kan meenemen in veranderingen
  • kan ontwikkeling van vaardigheden monitoren
  • kent recente ontwikkelingen op gebied van onderwijs
  • snapt dat het nodig is om bij vaardighedenonderwijs de leerling meer te betrekken

Hart (passie)

De docent:

  • is onderwijs vernieuwend gezind en heeft de daarbij horende houding
  • heeft de overtuiging dat alle leerlingen in staat zijn om een rol van betekenis te spelen in de toekomst van de wereld
  • heeft de wil om zichzelf te verbeteren
  • heeft een nieuwsgierige en open houding naar maatschappelijke, technologische en onderwijskundige ontwikkelingen
  • doet recht aan de talenten van alle leerlingen
  • is toegewijd aan de ontwikkeling van de school, de collega’s en de leerlingen
  • is in staat om leerlingen zoveel mogelijk eigenaar te maken van hun eigen leerproces
  • geeft leerlingen vertrouwen
  • durft zijn passie in onderwijs naar voren te laten komen

Handen (actie)

De docent:

  • innoveert
  • is in staat een balans te vinden in zijn lessen om in de les vakinhoud dan wel 21e eeuwse vaardigheden leidend te laten zijn
  • kan onderwijsactiviteiten vormgeven die erop gericht zijn kennis en vaardigheden te verbinden
  • is in staat om de 21e eeuwse vaardigheden te vertalen naar concrete ontwikkelstappen voor leerlingen
  • neemt een coachende/begeleidende rol aan en is in staat een balans te vinden tussen leerling- en docentgestuurd gedrag
  • is in staat tot zelfreflectie, durft fouten te maken en kan daarvan leren
  • neemt een voortrekkersrol in binnen teams en secties
  • experimenteert/ denkt out of the box/ durft zijn klaslokaal uit te gaan/ verruimt zijn horizon/ komt uit zijn comfortzone
  • bouwt een community binnen en buiten de school
  • viert successen

Deze hoofd, hart en handen-lijst hoort bij het praktijkvoorbeeld “Waar sta je als docent en waar kun je je nog in ontwikkelen?”