In de media

Het project Leerling 2020 verschijnt regelmatig in de media. Hieronder vind je een overzicht van artikelen waarin betrokken docenten, schoolleiders en bestuurders uitleg geven over gepersonaliseerd leren en hoe zij dit op school vormgeven. 

2 juni 2017

Ict-vaardigheden vergroten? Volg deze tips

Zonder uitstekende ict-vaardigheden redt de moderne docent het niet meer. Maar hoe breng je in kaar waar het op rolletjes loopt en waar het rammelt? Hoe kun je het niveau blijvend verhogen? En hoe kunnen docenten zelf hun lesmateriaal samenstellen? In het VO-magazine 6 2016-2017 wijzen deelnemers aan de leerlabs van Leerling 2020 de weg. 

25 april 2017

Gepersonaliseerd leren

Een wiskundeboek hebben de meeste onderbouwleerlingen van het Hermann Wesselink College in Amstelveen nog nooit in handen gehad. Dankzij een digitaal programma dat door hun docenten zelf is ontwikkeld werken zij in eigen tempo door de stof. Lees meer over dit praktijkvoorbeeld in het vakblad Euclides. Bekijk de pdf

13 april 2017

Formatief evalueren is geen punt!

Formatief evalueren met leerlingen is een trending topic. In plaats van cijfers krijgen de leerlingen concrete feedback om het leren te verbeteren. Waarom zijn docenten hier enthousiast over? En hoe zet je dit in de les in? In het vakblad Van Twaalf tot Achttien kun je een interview met leerlabdocenten over dit onderwerp lezen.

11 april 2017

Beter lesgeven met digitale tools 

Zelf aan de slag gaan met een onbekende digitale tool is voor docenten een uitdaging. Om het gemakkelijker te maken, hebben scholen die betrokken zijn bij Leerling 2020 twaalf handige tools met een beknopte uitleg gemaakt. In het onderwijsmagazine Vives vertellen vier docenten over het nut van de tools en wanneer je welke het beste kunt inzetten.  

7 maart 2017

Van 12 tot 18 in teken Leerling 2020

Leerling 2020 heeft samengewerkt aan het themanummer van het onderwijsvakblad Van 12 tot 18 over gepersonaliseerd leren. Het staat vol met praktijkvoorbeelden van leerlabscholen. Bekijk de pdf’s van de artikelen.

 

28 februari 2017

Leerling 2020 te zien bij SBS6

Leerling 2020 is samen met docent Jennifer de Laet van het Niftarlake College geïnterviewd voor het tv-programma Bouwen aan de Toekomst. Bekijk hoe de school een start heeft gemaakt met gepersonaliseerd onderwijs. De uitzending was op zaterdag 4 maart om 15.30 uur bij SBS6. De herhaling was op zondag 5 maart om 15.00 uur.

21 februari 2017

Gedeeld leiderschap creëer je zo

In het Van Twaalf tot Achttien-themanummer over schoolleiders staat een artikel over het veranderkrachttraject van Schoolinfo. Een veranderkrachttraject is volgens Ronald Schaefer, conrector Financiën en Innovatie bij het Corlaer College in Nijkerk, een eenvoudige methode om snel en duurzaam verandering in een school teweeg te brengen. “Het is een tool om gedeeld leiderschap te creëren.” Bekijk het artikel.

19 december 2016

Leerlabscholen in de Nieuwe Meso

De Nieuwe Meso van december staat in het teken van gepersonaliseerd leren. Naast informatie over leerlabthema’s als digitale didactiek, professionalisering en curriculumbewustzijn, kun je ook portretten lezen van schoolleiders en docenten die gepersonaliseerd leren vormgeven in hun scholen. Bekijk de artikelen hier gratis.

5 september 2016

Doorbraakproject in bijlage Elsevier 

In de Elsevier-bijlage Digital Enterprise wordt ingegaan op het Doorbraakproject Onderwijs & ICT waar Leerling 2020 onder valt. Bekijk de pdf's: Artikel Digitalisering van economie en onderwijs en Artikel Digitalisering in het onderwijs met de bijdrage van Simone Walvisch (PO), Paul Rosenmöller (VO), Rieks Schoenmaker (Bestuurder van Het Erasmus) en Hans Kelderman (stichting Aloysius voor speciaal onderwijs).

9 mei 2016

Roostervrij leren in Trouw

Het Christelijk Lyceum Veenendaal experimenteert binnen het leerlab Schoolorganisatie met roostervrij leren. 26 leerlingen uit 4-havo hoeven bepaalde vakken niet te volgen en maken daarvoor in de plaats huiswerk, besteden extra aandacht aan een ander vak of aan extra activiteiten. Bekijk het verhaal in Trouw.

28 april 2016

‘Helemaal van deze tijd’

Boeiende portretten van enkele docenten over hoe zij omgaan met digitale media. Hoe relateren zij ict-­vaardigheid aan hun docentschap? “Leerlingen mogen mijn lessen opnemen. Ik hoor zelfs van leerlingen die zo’n opname dan bij het avondeten afspelen, waarbij er hele discussies ontstaan over het onderwerp. Dan heb ik toch mooi bereikt wat ik wilde bereiken.” Bekijk het artikel uit VO-magazine.

22 april 2016

Samen vernieuwen in het leerlab

Wat doe je eigenlijk in een leerlab van Leerling 2020? Hoe werk je samen met andere scholen en waar gaan de discussies over? Lees het portret van het leerlab Leerlingen eigenaar leerproces in VO-magazine.

23 september 2015

Smart collaborative classroom

Boris Berlijn (43) is docent op het Ashram College (leerlab Curriculumbewustzijn) en geeft les aan vmbo’ers in een smart collaborative classroom. Zijn lessen zijn erg interactief en hij heeft een hekel aan Cito-toetsen. “Kinderen hebben veel meer kwaliteit dan de vragen die ze moeten beantwoorden.” Lees het interview met Boris uit het AD Groene Hart.

30 juni 2015

Leerlabschool Innova in TC Tubantia

Leerlabschool Innova heeft nauwelijks vaste lesuren. Klassikale uitleg is deels facultatief. Leerlingen moeten dezelfde kerndoelen halen als in het reguliere systeem. Maar hoe en wanneer? Dat bepalen ze zelf. ‘Het is net als met het groeiboekje van baby’s. Kinderen ontwikkelen zich, maar nooit in een rechte lijn.’ Bekijk het artikel in TC Tubantia.

1 december 2014

De leerling centraal

Hoe richt je je curriculum zo in dat de individuele talenten van leerlingen tot hun recht komen? VO-magazine sprak met de Open Schoolgemeenschap Bijlmer, Innova en een leerling van het Pallas Athene College. Bekijk het artikel.

10 oktober 2014

“Maatwerk zit in ons bloed”

Het Picasso Lyceum in Zoetermeer is een van de scholen achter Zo.Leer.Ik!, een ont- wikkelconcept voor gepersonaliseerd leren dat is geïnspireerd door de succesvolle Zweedse Kunskapsskolan. “De vraag is niet: willen we om, maar kúnnen we om?” Lees het portret van de school in Van twaalf tot achttien.

15 mei 2014

De opbrengsten van Leerling 2020

Stap voor stap geven scholen die deelnemen aan het project Leerling 2020 vorm aan gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren. Wat is er al gebeurd en wat hebben scholen nog nodig? Bekijk het artikel in VO-magazine.