In gesprek met leveranciers: drie inzichten vanuit leerlingen

Hoe zorg je ervoor dat een digitaal portfolio echt van meerwaarde wordt voor scholen? Door in gesprek te gaan met de grootste gebruikersgroep: de leerlingen. Bekijk de drie belangrijkste inzichten die leerlingen met de leveranciers deelden.

Bijeenkomst

De bijeenkomst tussen leveranciers en leerlingen is georganiseerd door Leerling 2020 in samenwerking met Scholieren.com. Drie leveranciers gingen met leerlingen in gesprek over hun product. Dit zijn de drie belangrijkste inzichten die leerlingen met hen deelden.

  • Een digitaal portfolio moet van de leerling zijn

Docenten willen natuurlijk zien hoe het met hun leerlingen gaat, maar nog belangrijker is dat leerlingen zelf kunnen zien waar hun talenten liggen en hoe ze zich ontwikkelen. Leerlingen noemen onder andere reflectie op wat ze dat jaar geleerd hebben, beoordelingen zonder cijfers en participatie aan groepsopdrachten en in de klas als mogelijkheden om inzicht te krijgen in hun leerproces.

  • Zorg voor een interface die leerlingen aanspreekt

Een digitaal portfolio moet leerlingen uitdagen om het te gaan gebruiken, anders haakt een groot gedeelte af. Het moet intuïtief, snel en overzichtelijk zijn en er moeten mogelijkheden zijn om het te personaliseren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat leerlingen met één druk op de knop een vraag kunnen stellen aan hun docent of deadlines in hun agenda kunnen zetten.

  • Vraag regelmatig feedback aan eindgebruikers

Om erachter te komen wat de behoeftes zijn van leerlingen kun je letterlijk met hen in gesprek gaan, maar ook met een knop in het systeem om bugs te melden kun je veel informatie verzamelen. Ook raden leerlingen aan om te beginnen met een bétaversie voor een kleine groep gebruikers en dan niet alleen docenten, maar ook leerlingen hierin mee te nemen.

Concrete aanbevelingen

Voor de aanbieders van digitale portfolio’s leverde de bijeenkomst concrete aanbevelingen op om hun product beter aan te laten sluiten op hun gebruikers. Bekijk de volledige lijst met functionaliteiten, technische eisen en andere eigenschappen waaraan een digitaal portfolio volgens leerlingen moet voldoen.

Wil je als school ook het potentieel van je leerlingen benutten? Bekijk dit voorbeeld van een mini-conferentie met leerlingen.

Meer weten over onze activiteiten voor leerlingen? Ga naar het Leerlingenpanel.

In 10 stappen naar een ict-applicatie voor jouw school

Hoe maak je als school een keuze voor een digitaal leerplatform, toetsapplicatie of digitaal portfolio? Op basis van de ervaringen van scholen uit de leerlabs maakte Schoolinfo een stappenplan, dat jou als school helpt om een keuze te maken.

,

Comments are closed.