“In ons open leercentrum regelen de docenten alles zelf”

De inzet: betere roosters, meer aandacht voor het individu en een betere voorbereiding op het vervolgonderwijs. Bekijk welke oplossing wiskundedocent Esther Westhoff samen met haar collega’s bedacht voor de bovenbouw vwo op het Heerbeeck College.

Waarom zijn jullie gestart met het Open Leercentrum Wiskunde en Economie (OLWE)?

“Jaren geleden waren de roosters van de bovenbouw vwo leerlingen een gatenkaas door de vele tussenuren. De vakgroep wiskunde wilde daar iets aan doen. Daarnaast wilden we meer recht doen aan verschillen tussen leerlingen en leerlingen beter voorbereiden op de werkwijze die veelal gehanteerd wordt op universiteiten. Zodoende zijn we gaan kijken op welke manier we meer tijd konden genereren voor ieder individu, hoe we de werkwijze konden aanpassen én hoe we ervoor konden zorgen dat de roosters beter werden.”

Hoe werkt het OLWE?

“In het OLWE zijn er college-uren en werkuren. Voor bijvoorbeeld vwo 6 wiskunde B betekent dit dat zij slechts 2 uur per week college hebben. De andere 2 uren,  de zogenaamde werkuren, mogen ze zelf inplannen. Ieder lesuur is voor de werkuren een wiskundedocent beschikbaar én in ongeveer 50% van de uren is er ook een economiedocent aanwezig. Doordat we het college in vwo 6 wiskunde B bijvoorbeeld aan beide clusters tegelijk geven in een collegezaal, winnen we tijd voor een docent. Docenten kunnen hierdoor bijv. meer aandacht besteden aan kleinere groepjes leerlingen.”

Hoe helpt dit de leerlingen?

“In het OLWE mag iedere leerling op zijn eigen manier werken: zelfstandig, samen of onder begeleiding van een docent. Daar zijn verschillende ruimtes voor gecreëerd. Verder zorgt dit systeem ervoor dat leerlingen vaker en makkelijker hulp kunnen vragen, leerlingen juist sneller door de stof kunnen gaan, verdieping kunnen krijgen buiten het standaard curriculum om of daardoor meer tijd te kunnen besteden aan ‘andere vakken’ . De differentiatiemogelijkheden zijn hiermee enorm vergroot.”

Wat doen de leerlingen tijdens de les?

“In een collegeles leren de leerlingen al meer om aantekeningen te maken, zoals ze dat straks ook op een universiteit moeten doen tijdens een college. In een werkles, werken de leerlingen aan de weektaak. Leerlingen hebben voor de hele periode een planner en weten wanneer welk deel van de stof uitgelegd wordt in een college. De opdrachten die ze dienen te maken zijn per week verdeeld.”

Wat betekent dit voor de rol als docent?

“Als docent is je instructietijd behoorlijk ingeperkt. Het is dus noodzakelijk om een strakke planning te maken voor de college-uren. Daarnaast komen op het OLWE alle varianten en alle leerjaren van wiskunde (en economie) door elkaar. Soms krijg je een vraag van een wiskunde C-leerling uit vwo 6 na een vraag van een wiskunde D-leerling uit vwo 4. Dit betekent dat je alle stof goed moet kennen (per leerjaar zijn er 4 wiskundevarianten, dus 12 verschillende) en goed moet kunnen schakelen. Ook begeleid je leerlingen met plannen en zelfstandig werken.

Wat heb je allemaal nodig?

“Van het inschrijven tot het verwerken van de absenten en de sancties opleggen; we organiseren in het OLWE als collega’s alles zelf. We gebruiken hiervoor MagisterELO. Dit is nog niet optimaal, maar wel werkbaar. Daarnaast heb je het vertrouwen nodig van de directie om dit allemaal zo te kunnen organiseren. Het geeft ons als docenten eigenaarschap waardoor wij met meer verantwoordelijkheidsgevoel hier een succes van willen maken. Daarnaast heb je één team nodig dat samen kan werken. Als er een docent uitvalt nemen we namelijk altijd elkaars collegelessen over, zodat de leerling volgens de planning kan blijven werken. We zeggen ’het OLWE is altijd open’. Je moet daarvoor als docent dus ook erg flexibel zijn.”

Wat heeft het opgeleverd?

“Leerlingen voelen zich veel meer verantwoordelijk. Oud-leerlingen geven aan dat ze door het OLWE zijn voorbereid op het studeren. Je leert leerlingen ook beter kennen omdat we ze meemaken van het begin van de 4e tot het einde van de 6e. De samenwerking tussen docenten zorgt ervoor dat we veel van elkaar leren op didactisch gebied.”

Vervolg?

“We willen de komende jaren ontwikkelen dat iedere leerling op zijn eigen manier en indien mogelijk op zijn eigen tempo door de stof van wiskunde en economie heen kan gaan werken. Dit vraagt om nog meer maatwerk.”

Nog een tip voor andere scholen?

“Kom kijken bij het Heerbeeck! Door in de praktijk zien hoe het werkt, wordt het pas echt concreet.”

Het Heerbeeck neemt deel aan het leerlab Klassikale Context Zuid.

,

Reacties2

  1. Anonieme Heerbeeckalumni januari 17, 2018 at 10:05 am #

    Werkt heel goed, zeker met zo’n topdocent als mevrouw Westhoff! (En de rest ook)

  2. Judith september 30, 2017 at 1:29 pm #

    Zo kreeg ik jaren geleden al les op het Erasmus College in Zoetermeer