De innovatiewerkgroepen

Los van de leerlabs zijn een aantal vraagstukken rondom gepersonaliseerd leren verder uitgewerkt in de zogenaamde innovatiewerkgroepen. In januari 2018 zijn vier groepen van start gegaan rondom de thema’s roostering, persoonlijke leerplannen, feedback geven en projectonderwijs en het curriculum. In september 2018 zijn nog eens twee groepen van start gegaan rondom de thema’s projectonderwijs en praktijkgericht leren. Elke innovatiewerkgroep heeft een product opgeleverd. Deze vind je onder de desbetreffende innovatiewerkgroep.

Innovatiewerkgroep Roostering 

Hoe kan er flexibeler worden omgegaan met het rooster? 

Deelnemende docenten 

  • Maikel Mesman en Martine Lokhorst – Pieter Groen, Katwijk 
  • Anneke Vosselman – Nuborgh College, Elburg 
  • Dirk-Jan Dekker – CSG Bogerman, Sneek 
  • Marijke Beijleveldt – CSG Liudger, Drachten 
  • Steven Boot – Ichthus College, Kampen 
  • Susanne van Leeuwen – CC Groevenbeek, Ermelo 

Bekijk het product van de innovatiewerkgroep Roostering.

Innovatiewerkgroep Persoonlijke leerplannen 

Hoe begeleid je en monitor je als docent de persoonlijke leerplannen van leerlingen? 

Deelnemende docenten 

  • Berdien Meijberg – IJburg College, Amsterdam 
  • Leo Nabben – Metameer, Stevensbeek 
  • Marloes van Perlo – Odulphuslyceum, Tilburg 
  • Paula Ford – s.g. Rietlanden, Lelystad 

Bekijk het product van de innovatiewerkgroep Persoonlijke leerplannen.

Innovatiewerkgroep Feedback geven 

​Hoe leer je leerlingen feedback geven aan elkaar en hoe geef je als docent feedback aan je leerlingen? 

Deelnemende docenten 

  • Sandor van Leeuwen – CS de Hoven, Gorinchem 
  • Eveline Angeneind – AOC Oost, Almelo 
  • Froukje Henstra – Lyceum Ypenburg, Den Haag 
  • Marjan Hagemans – De Nieuwste School, Tilburg 
  • Martijn de Bont – Stedelijk Gymnasium, Nijmegen 
  • Sophie van Slageren – Liemers College, Zevenaar 

Bekijk het product van de innovatiewerkgroep Feedback geven.

Innovatiewerkgroep Projectonderwijs en het curriculum

Hoe ga je om met projectonderwijs en het curriculum? 

Deelnemende docenten 

  • Esther Broen – Canisius College, Nijmegen 
  • Jorick Boll – Herbert Vissers College, Nieuw-Vennep 
  • Jennifer de Laet – Niftarlake College, Maarssen 
  • Jolanda Voogd – Tabor College d’Ampte, Hoorn 
  • Margreet Kamman – Tienerschool Sneek, Sneek 

Bekijk het product van de innovatiewerkgroep Projectonderwijs en het curriculum.

Innovatiewerkgroep Projectonderwijs & het eindexamen

Hoe verhoudt projectonderwijs zich tot het eindexamen en hoe pas je het curriculum hierin?

  • Lia Veraa – SG Were Di
  • Peter Damsteeg – Academie Tien
  • Jessica Toman – Berger Scholengemeenschap
  • Anouk Gasseling – Berger Scholengemeenschap
  • Jan Ferdinand Hooikammer – Nuborgh College Oostenlicht Elburg
  • Wieske Dam en Paul van den Hogen – Compaen VMBO  Zaandam

Bekijk het product van de innovatiewerkgroep Projectonderwijs en het eindexamen

Innovatiewerkgroep Praktijkgericht leren

Hoe kun je tegemoetkomen aan de wens (van leerlingen) om praktijkgericht te leren en hoe organiseer je dit binnen je school?

  • Katja Korver – Tabor College
  • Petra de Hoon – CSG Het Noordik
  • Marlon DejesusDuarte – Dendron College
  • Marieke Hoebers – Dendron College
  • Angelique van der Meer – De Prinsentuin van Cooth
  • Evi Haan – De Prinsentuin van Cooth
  • Menno Wisse- Jacobus Fruytier

Bekijk het product van de innovatiewerkgroep Praktijkgericht leren.