Kijkwijzer om te differentiëren in de klas

Om te kunnen differentiëren is het belangrijk om als docent goed te beseffen wie de leerlingen zijn die bij je in de klas zitten. Wanneer je dit telkens weer aan jezelf vraagt, kun je scherp blijven in wat de behoeftes van je leerlingen zijn. Het leerlab Differentiëren in de klas heeft een kijkwijzer met vragen gemaakt om je daarbij te helpen.

Kijkwijzer: Observeer je klas

Bedenk van tevoren een vraag over hoe je de leerlingen kunt typeren of welke rol je leerlingen zou geven. Ga daarna aan de slag door de leerlingen in te delen volgens de gekozen typeringen en rollen. Dit kan leiden tot nieuwe inzichten hoe je de leerlingen kan voorzien in hun behoefte.

Vragen die je aan jezelf kunt stellen:

  • Welke leerlingen zie je als leiders van de klas?
  • Welke leerlingen leren door te ervaren?
  • Welke leerlingen durven (geen) vragen te stellen?
  • Als je van elke leerling één talent benoemt, welke zijn dat dan?
  • Welke leerlingen kunnen goed woordjes onthouden?
  • Als je je leerlingen vergelijkt met dieren, welke dieren zie je dan?
  • Als je je leerlingen vraagt om voor de klas iets te vertellen over hun passies, welke passies hoor je dan?
  • Welke leerlingen durven te reflecteren?

Wil je verder met differentiëren? Ga naar de themapagina Differentiëren in de les.

Tags: Docent

Comments are closed.