Borgen van ict-ontwikkelingen

6 tips voor structuur geven aan ict-ontwikkelingen

Devices, virtual reality, green screens, 3D-printers, apps en tools. Nieuwe technologieën komen en gaan. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat ze echt van meerwaarde zijn op school? En hoe zorg je er nu voor dat onderwijsvernieuwingen blijvend zijn, zodat ontwikkelingen  niet afhankelijk zijn van een docent of vaksectie? Hieronder geven de scholen uit het leerlab Borgen van ict-ontwikkelingen enkele tips.

Tip 1: Bedenk vooraf waarvoor je ict-middelen wil inzetten

Nieuwe technologieën spreken bij veel mensen tot de verbeelding. “Maar docenten moeten wel eerst weten wat ze met deze middelen kunnen doen”, zegt docent en ict- en onderwijscoördinator Lou Dieben van het Maaslandcollege. Als niet duidelijk is wat je bijvoorbeeld met een 3D-printer kunt, wordt deze niet gebruikt. “Laat het doel helder zijn voordat er een middel wordt aangeschaft”, zegt Lou. “Voor aardrijkskunde wil ik leerlingen met een green screenbijvoorbeeld presentaties laten geven over het weer. Hiervoor trainen we docenten in de werking ervan. Pas daarna gaan we over tot aanschaf.”

Tip 2: Zorg voor korte lijnen en goede communicatie tussen schoolleiding en docenten

Het kost tijd om vaardigheden te ontwikkelen en om vertrouwd te raken met nieuwe systemen. De schoolleiding dient hiervoor ruimte vrij te maken. Goed contact tussen schoolleiding, docenten en systeembeheerders voor de afstemming is hierbij essentieel. Lou: “Een schakel tussen schoolleiding en docenten is echt nodig. Vaak weten schoolleiders en systeembeheerders niet precies hoe het er in de klas aan toegaat. En aan de andere kant weten docenten vaak niet voor welke uitdagingen systeembeheerders en schoolleiding staan.”

Tip 3: Laat de praktische mogelijkheden zien

Om docenten gebruik te laten maken van technische apparatuur dien je niet alleen handvatten te geven voor het gebruik, maar hen ook de mogelijkheden te laten zien. “Wij hebben de studiedagen op school gebruikt om mensen te enthousiasmeren voor de nieuwe green screen ruimte”, vertelt docent Arnoud Bos van het Wolfert Tweetalig in Rotterdam. “Op deze dagen heb ik praktische workshops gegeven waarbij collega’s zelf aan de slag gingen met het green screen. Ook heb ik een afscheidsfilm gemaakt voor onze vorige directeur waarin collega’s voor het green screen verschenen. De film liet mooi zien welke mogelijkheden deze techniek heeft.”

“Iedereen is welkom de lunch bij te wonen, op voorwaarde dat je één tip meeneemt voor je collega’s en één vraag”

Tip 4: Maak ict onderdeel van de beoordeling

Om vernieuwingen te verduurzamen is het belangrijk dat alle docenten betrokken zijn. Bij het Maaslandcollege krijgen docenten de vrijheid om op hun eigen manier en op hun eigen tempo zich te ontwikkelen op het gebied van digitale didactiek en ict. De school zorgt er tegelijkertijd voor dat deze persoonlijke ontwikkeling niet vrijblijvend is. Lou: “De ontwikkeling van digitale vaardigheden is onderdeel geworden van de beoordelingssystematiek van docenten.”

Tip 5 Stel de onderwijs inhoud voorop

“De eerste jaren hebben wij vooral geïnvesteerd in de technische kanten van ict: zo dient bijvoorbeeld de wifi overal te werken en hebben alle docenten en leerlingen een device ter beschikking gekregen,” vertelt schoolleider Steven Tan van het Marcanti College. “Nu we een stuk verder zijn en docenten schoolbreed gebruikmaken van devices in de les, kunnen we ons focussen op het didactisch-pedagogisch handelen van docenten en welke rol techniek hierbij kan spelen. Twee ict-coördinatoren nemen collega’s mee in de mogelijkheden van ict door sessies te organiseren, de vakgroepen langs te gaan en om mensen individueel te helpen. Hierbij staat de inhoud van het onderwijs altijd centraal; de techniek is nooit leidend.”

Tip 6: Faciliteer interne kennisdeling

Om het ict-gebruik onder docenten in de school te verspreiden, faciliteert het Insula College de interne kennisdeling. Voor elke vergadering houden vier docenten een korte pitch waarin zij laten zien hoe zij ict gebruiken in de les. “Daarnaast organiseren wij ook lunchbijeenkomsten”, vertelt Frank Kouwenhoven, teamleider op het Insula College. “Iedereen is welkom de lunch bij te wonen, op voorwaarde dat je één tip meeneemt voor je collega’s en één vraag.” Wanneer docenten elkaar de mogelijkheden van ict-gebruik in de les laten zien, gaat het sneller leven en wordt de drempel om zelf met ict aan de slag te gaan lager.

Praktijkvoorbeelden vanuit het leerlab

Deelnemende scholen

Insula College

Dordrecht
vmbo-(g)t
772 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

Maasland

Oss
vmbo-(g)t | havo | vwo
1859 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

Marcanti College

Amsterdam
vmbo-b | vmbo-k | vmbo-(g)t | havo
661 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

Wolfert Tweetalig

Rotterdam
havo | vwo
1132 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

Vragen over het leerlab?

Neem contact op met Suzanne Haring, suzanneharing@schoolinfo.nl