Differentiatie in leerroutes

Versnellingsvraag

Hoe kun je als docent de (digitale) leeromgeving van leerlingen inrichten zodat zij een gepersonaliseerde leerroute kunnen volgen?

Verwachte praktijkvoorbeelden

  • Welke keuzes kun je als docent maken binnen de bestaande (school)structuren, methodes, bronnen en digitale omgevingen zodat het eigenaarschap zoveel mogelijk bij de leerling ligt?
  • Wat voor onderzoek kun je doen naar nieuwe (school)structuren, methodes en bronnen en digitale omgevingen zodat het eigenaarschap zoveel mogelijk bij de leerling ligt?
  • Hoe gebruik je verschillende methodes en bronnen zodat ze meerwaarde hebben voor de les?
  • Hoe herken je waar de leerling staat in het leerproces. En hoe herkent de leerling waar hij/zij staat?
  • Hoe maken we voor de leerling/docent inzichtelijk wat er van hem/haar verwacht wordt?
  • Hoe vertaalt de leerling deze kennis van niveau naar eigen handelen?

Praktijkvoorbeelden vanuit het leerlab

Deelnemende scholen

Alkwin Kollege

Uithoorn
havo | vwo
1492 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

Anna van Rijn – Anna Lyceum

Nieuwegein
havo | vwo
700 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

Montaigne Lyceum

Den Haag
vmbo-k | vmbo-t | havo | vwo
1011 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

Mundus College – Spring High

Amsterdam
vmbo-b | vmbo-k | vmbo-t
40 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

OSG De Hogeberg

Den Burg
vmbo-b | vmbo-k | vmbo-t | havo | vwo
949 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

Trias VMBO

Krommenie
vmbo-b | vmbo-k | vmbo-t
1593 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

Vragen over het leerlab?

Neem contact op met Nienke van Langeveld, nienkevanlangeveld@schoolinfo.nl