Docent eigenaar leerproces

Een competentiebouwer voor docenten

Als docent wil je ook weten waar je je nog in kunt ontwikkelen en hoe je dat het beste kunt aanpakken. Het leerlab Docent eigenaar leerproces ontwikkelde hiervoor een competentiebouwer voor docenten. Vul hem in en bekijk de uitslag.

Grotere doel
De competentiebouwer is ontwikkeld om inzicht te krijgen in de mate van eigenaarschap bij de docent. Eigenaarschap bij docenten is volgens het leerlab een voorwaarde voor eigenaarschap bij leerlingen. “Als de docent eigenaar is van het leerproces, wordt het onderwijs automatisch anders aangeboden. De docent is dan in staat om bewust iets van de regie weg te geven”, zegt Theo van de Maazen, docent Pedagogiek & Didactiek Stedelijk college Eindhoven. Marjolein Schouten, docent Biologie Omnia College, vult aan: “Als je bezig bent met ‘volgende week moet hoofdstuk 9 klaar zijn’, dan heb je niet het grotere doel voor ogen. Hoe kan een leerling dat dan wel hebben?”

Competenties
De competentiebouwer bestaat uit 7 vaardigheden: inspelen op leerbehoeftes, begeleiden leerproces, innoveren, materialen/tools inzetten, samenwerken/delen, omgaan met nieuwe situaties en inspireren. Marcel van de Wege, ict-coördinator CS Walcheren: “We hebben geprobeerd om de meest algemene vaardigheden te vatten in een rubric. De lijst is niet volledig, maar wel een mooi startpunt. De tool is zo heel behapbaar. Je kunt hem online invullen en krijgt meteen het resultaat met een advies.” Randee Gagne, teamleider Omnia College: “Het mooie is, dat het ook visueel wordt gemaakt. Eigenaarschap is best een vaag begrip, met deze tool wordt het heel concreet gemaakt.”

Gesprekstof
Bij ’t R@velijn gebruiken ze de competentiebouwer tijdens functioneringsgesprekken. “Als school willen we naar methodevrij onderwijs. Met de competentiebouwer heb je echt iets om over te praten met je leidinggevende. Het maakt het gesprek concreet. De gesprekken gaan niet meer over: het gaat wel of niet goed, maar over de stap van het ene naar het andere niveau. Wat kun je doen om die stap te zetten?”, vertelt Peter Jochems, docent economie.
Lesbezoeken
Theo: “Wij gebruiken het tijdens lesbezoeken, het is een instrument om met elkaar in gesprek te gaan. De laatste kolom hoeft niet het einddoel te zijn, iedereen kan zijn eigen weg kiezen.”

Tips voor het gebruik

  • Gebruik de competentiebouwer voor je dossier. Maak een screenshot van de uitkomst en sla deze op. Zo kan je nog eens terugkijken.
  • Laat de competentiebouwer ook eens door iemand anders invullen en kijk waar de verschillen zitten.
  • Gebruik de competentiebouwer om de feedbackcultuur te versterken op jouw school.
  • Zet een verandering in je school in in teamverband. Een docent kan het niet alleen en als team sta je sterker en durf je meer.

Praktijkvoorbeelden vanuit het leerlab

Deelnemende scholen

CS De Hoven – Calvijn

Hardinxveld-Giessendam
vmbo-(g)t | havo | vwo
537 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

CS Walcheren – Van de Perre

Middelburg
vmbo-(g)t | havo | vwo
1167 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

Omnia College

Gorinchem
vmbo-b | vmbo-k | vmbo-(g)t
666 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

’t R@velijn

Steenbergen
578 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

Stedelijk College Eindhoven

Eindhoven
vmbo-b | vmbo-k | vmbo-(g)t
2495 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

Udens College

Uden
vmbo-b | vmbo-k | vmbo-(g)t
3006 leerlingen

Praktijkvoorbeelden

Vragen over het leerlab?

Neem contact op met Wendy Janssen, wendyjanssen@schoolinfo.nl