Pleion
Speel het eigenaarschapsspel ‘We Own The School’
Het bordspel ‘We Own The School’ is een werkvorm om samen met leerlingen, docenten en schoolleiders een gesprek over eigenaarschap te voeren. Lees wat het spel, ontwikkeld door het leerlab Pleion, inhoudt en hoe je het op jouw eigen school kunt spelen.
Het doel van dit instrument
Het spel heeft tot doel om een gesprek op gang te brengen over ‘eigenaarschap van leren’ en hoe de school dat kan bevorderen. Volgens de scholen in dit leerlab zijn leerlingen en docenten die eigenaarschap ervaren meer gemotiveerd. Het spel is dus een instrument om het eigenaarschap binnen de school in gang te zetten en te vergroten.
De basis van het spel
Het spel is gebaseerd op een taxonomie van zes leiderschapsstijlen van John Macbeath, waarin scholen worden gekarakteriseerd op de manier van leidinggeven. De scholen uit het leerlab hebben deze taxonomie vertaald naar zes typen van eigenaarschap. Deze zes typen vormen de basis van het spel: zij staan naast elkaar en dienen als karakterisatie en niet als beoordeling.
Hoe werkt het?
Het maximaal aantal deelnemers per spel is 6. Alle deelnemers aan het spel krijgen de mogelijkheid om via stellingen aan te geven hoe zij de situatie op school op dit moment ervaren (ronde 1), maar ook wat zij als de ideale situatie zien (ronde 2). Na het noemen van een stelling plaatsen alle deelnemers tegelijkertijd een fiche op het bord met een keuze voor een bepaald antwoord. Een gespreksleider reflecteert met de deelnemers op de gemaakte keuzes. Het spel is niet alleen een goed meetinstrument om erachter te komen hoe eigenaarschap wordt ervaren, maar levert ook waardevolle ideeën op voor vervolgstappen die de school richting de toekomst kan zetten.
Gebruikerservaring
Inmiddels zijn er talloze speelsessies georganiseerd op scholen in Nederland en daarbuiten om feedback op te halen en het spel verder aan te scherpen. Sebastian Blanck, teamleider UniC: “Tijdens een leerling-arena heb ik met leerlingen ‘We Own The School’ gespeeld. Het ging in het bijzonder over het toetsen op onze school. Het was een van de beste arena’s tot nu toe. Er kwam uit dat leerlingen meer leren van en meer plezier en succes ervaren in realistische en vakoverstijgende projecten waarin ruimte is voor eigen keuze. Leerlingen ervaren druk rondom toetsen en deadlines en ervaren toetsen vooral als een momentopname. Dankzij het spel konden we dit in 45 minuten boven de tafel krijgen. Een eyeopener voor de aanwezige schoolleiders, bestuurders en docenten.”
“Ik wil het wel met mijn klas spelen. Omdat het een laagdrempelige manier is om mee te denken als leerling.”
Aldus een leerling over het spel
Waarom een spel?
De scholen in dit leerlab zijn allemaal aangesloten bij het netwerk Pleion (Platform Eigentijds Onderwijs). Ze kwamen tot de conclusie dat eigenaarschap in alle facetten van een school belangrijk is om terug te vinden. Het leerlab stelde zich de vraag: ‘Hoe kunnen we het gesprek over eigenaarschap op een inspirerende manier op school laten plaatsvinden?’ “Er is gekozen om het model van eigenaarschap in een spelvorm te gieten, omdat het een goede manier is om een continue uitwisseling tussen theorie en praktijk in te richten”, zegt Freek Wevers, schoolleider op het IJburg College 2.
“Interessant om met collega’s te zien en te kijken waar de verschillen in perceptie of eigenaarschap zitten”
Docent over het spel
Internationale lancering
Als stok achter de deur voor de ontwikkeling van het spel had het leerlab de internationale onderwijsconferentie ICSEI 2018 in Singapore uitgekozen om het spel voor het eerst aan een groter publiek te presenteren. “Dat was spannend, omdat een eigen draai is gegeven aan wetenschappelijke literatuur om het spel speelbaar te maken. Gelukkig bleek het een succes: er zijn vanuit de hele wereld aanvragen gedaan voor het spel en de originele auteur van de basistheorie achter het spel, John Macbeath, heeft zelfs een exemplaar in ontvangst genomen”, Henk Woudenberg, voormalig teamleider van de Werkplaats Kindergemeenschap.
Bestel het spel
Scholen kunnen het spel in het Nederlands bestellen via de website www.weowntheschool.nl. Ook kunnen scholen een aanvraag doen voor begeleiding bij het spelen van het spel. Het spel kun je ook gratis downloaden, zie hieronder de linkjes.
Bestel het spel en/of doe een aanvraag voor begeleiding.
Spel downloaden
- Bord heden
- Bord toekomst
- Handleiding
- Fiches
- Kaartjes leerlingen
- Kaartjes docenten
- Kaartjes organisatie
- Kleurenwaaier
De downloadversie van het spel mag niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden.
Praktijkvoorbeelden vanuit het leerlab
- Hoe zorg ik ervoor dat het ontwikkelproces op gang blijft?
- Speel het eigenaarschapsspel ‘We Own The School’
- Tien tips van leerling Ties.
Deelnemende scholen
Hyperion Lyceum
Praktijkvoorbeelden
IJburg College
Praktijkvoorbeelden
Werkplaats Kindergemeenschap VO
Praktijkvoorbeelden
Vragen over het leerlab?
Mail dan naar info@schoolinfo.nl.