Leerlingen bepalen eigen tempo

Op het Metameer Stevensbeek loopt een Persoonlijk Leren-pilot waar veertig leerlingen aan meedoen. “Persoonlijk Leren is leuk omdat je vrije keuze hebt in hoe je te werk gaat op school en ook thuis”, aldus een leerling. Bekijk de video.

 

Periodeplanner en open leercentrum

Wat houdt Persoonlijk Leren op het Metameer in?

  • Leerlingen werken met een periodeplanner waarin staat welke opdrachten ze per vak maken.
  • In het open leercentrum gaan leerlingen zelfstandig aan de slag met de opdrachten. Tijdens de lessen krijgen leerlingen uitleg van de leraar.
  • Leerlingen werken in hun eigen tempo en plannen zelf in wanneer ze welke opdracht uitvoeren.
  • Leerlingen krijgen zo de mogelijkheid om hun aandacht beter te verdelen over verschillende vakken en kunnen zelfs een vak op een hoger niveau afronden.
  • Leerlingen krijgen intensieve begeleiding van hun mentor die een rol als coach heeft in het leerproces.

Ervaringen pilot

Persoonlijk Leren is voor het Metameer de weg vooruit. Het veranderingstraject betekende ook onrust, omdat docenten voor een deel wat vertrouwd was overboord moesten gooien. Tegelijk bood het de kans om het gesprek aan te gaan wat goed onderwijs is. Docent Natasja: “Je gaat veel eerder nadenken over de planning en over werkvormen tijdens de les. Dus hoe zorg ik ervoor dat bepaalde leerlingen sneller kunnen werken en andere leerlingen wat meer uitleg kunnen krijgen”.

Hoe verder?

Na succesvolle resultaten gaan alle havo/vwo-brugklassen ermee aan de slag. Ouder Monique: “Onze dochter is sterk gegroeid in haar persoonlijkheid. De overgang naar de middelbare school en met name het stuk Persoonlijk Leren zorgt ervoor dat ze als persoon gezien wordt”.

Het Metameer Stevensbeek neemt deel aan het leerlab Inrichten individuele leerroutes.

 

 

Wil je ook aan de slag met een verandering in je school? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.

 

Reacties1

  1. Hans Hendrikx oktober 30, 2017 at 5:06 pm #

    Mooi filmpje. Jullie praktijkvoorbeeld inspireert ons (in Vlaanderen) om een gelijkaardige weg te bewandelen.