Hoe werk je met het online leerplatform Elerna?
Het Centre for Sports and Education heeft een handleiding voor het online leerplatform Elerna gemaakt. “Met een duidelijke instructie kunnen collega’s sneller aan de slag.” Lees hoe Elerna wordt ingezet om leerlingen op afstand feedback te geven.
Direct meeklikken
Om het collega’s makkelijker te maken met het online leerplatform Elerna te gaan werken, schreef docent geschiedenis Rudi Kamphuis van het Centre for Sports and Education (CSE) in Zwolle een stapsgewijze handleiding. Leerlabcoach Roeland Breukelman hielp daarbij. “Je hebt altijd een paar enthousiastelingen die met trial and error aan de slag gaan, maar de meeste mensen vinden het prettig een beetje op weg te worden geholpen”, is zijn ervaring. In het schooljaar 2018-2019 wordt aan de digitale handleiding een instructiefilmpje van Elerna toegevoegd, zodat docenten direct kunnen meekijken en -klikken.
Plaats- en tijdonafhankelijk werken
Met een duidelijke instructie ga je sneller aan de slag en wordt het platform uiteindelijk beter geïmplementeerd binnen de school, is de achterliggende gedachte. “Als docent heb je houvast aan de handvatten die erin staan”, zegt Roeland. “Je wordt je er meer van bewust hoe digitale content helpt bij plaats- en tijdonafhankelijk werken. Daarnaast gaan collega’s onderling eenduidiger te werk. Grote verschillen in de manier van werken kunnen verwarrend zijn voor leerlingen.” Coördinator havo/vwo Ruben Soppe vult aan: “De handleiding is ook een middel om aan de schoolleiding te verantwoorden wat wij met Elerna doen.”
Onderbouw
Omdat onderbouwdocenten van CSE Zwolle als eersten met het leerplatform aan de slag gingen, is de handleiding in eerste instantie voor hen gemaakt. Hij komt vanzelf ook in de bovenbouw terecht, zegt Ruben. “We zijn een kleine school, dus veel docenten geven zowel in de onder- als bovenbouw les. Uiteraard kunnen enthousiaste bovenbouwdocenten de handleiding ook gebruiken.” Docent Joleen Mulder is er blij mee: “De handleiding geeft mij houvast om nieuwe biologiecollega’s uit te leggen hoe Elerna werkt en hen te enthousiasmeren.”
Gepersonaliseerd leren
CSE Zwolle heeft voor Elerna gekozen omdat je leerlingen hiermee op afstand kunt begeleiden en feedback geven, licht Ruben toe. “Ook kun je zien hoe ver een leerling is en kun je afbeeldingen en filmpjes toevoegen om je lessen te verrijken.” Joleen vindt het platform laagdrempelig en overzichtelijk voor zowel de docent als de leerling: “Doordat leerlingen op eigen niveau en tempo werken, is er sprake van een hoge mate van gepersonaliseerd leren.”
Wat vinden leerlingen?
Ook leerlingen zijn enthousiast. Ruben: “Wat wij terugkrijgen, is dat leerlingen het prettig vinden dat ze hun eigen tempo kunnen bepalen en hun huiswerk kunnen nakijken. Vooral versnellers hebben daar baat bij.” Leerlingen zien dat docenten goed uit de voeten kunnen met Elerna. Zij merken dat de klassensetting verandert in een meer gedifferentieerde omgeving. Een van de leerlingen zegt bijvoorbeeld: “Je hoeft niet te wachten op de rest van de klas. Dankzij Elerna had ik sneller de stof voor de toets doorgenomen, waarna ik kon gaan herhalen.”
Toekomst
Ruben: “Om van Elerna een succes te maken, is het belangrijk dat we het hele team meekrijgen. Daarom hebben we niet alleen een handleiding gemaakt, maar ook studiedagen georganiseerd. We wilden klein beginnen, zodat het zich als een olievlek binnen de school kan verspreiden.” Inmiddels zijn alle onderbouwdocenten met het leerplatform aan de slag. Aan het eind van het schooljaar kijken Ruben, Rudi en Roeland of de handleiding binnen CSE nog verder uitgerold kan worden. Rudi: “Hopelijk is onze handleiding ook een bron van inspiratie voor andere docenten in het voortgezet onderwijs die werken met digitale content.”
Download hier de handleiding bij Elerna van CSE Zwolle.
Het Centre for Sports and Education neemt deel aan het leerlab LOOT – (Digitale) content.
Comments are closed.