Leren op je eigen tempo en niveau

Geen boeken, cijfers of frontaal-klassikale lessen meer: MY College gooide het roer radicaal om. Een ingrijpende verandering, vooral voor leraren en ouders. “De leerlingen gaan er moeiteloos in mee.”

Denken in leerdoelen

“Een groot verschil is dat we geen cijfers meer geven”, vertelt teamleider onderbouw Marjolein Scholten van MY College in Spijkenisse. “Eerst ging een leerling die voor een toets een vier haalde, gewoon verder in het lesboek. Maar beheerst hij of zij de stof dan wel? Nu zorgen we ervoor dat de leerling de stof alsnog onder de knie krijgt, op eigen tempo kan doorwerken en op niveau wordt bediend. We denken niet meer in taken, maar in leerdoelen.”

Werken met iPads

“Een ander verschil is dat we niet meer met boeken werken”, vult docent Nederlands Ferida Tuna aan. “Leerlingen hebben een iPad en werken via een digitale leeromgeving. In deze learning portal staat al het materiaal voor alle leervakken. Ook voor de creatieve vakken en lichamelijke oefening hebben leraren een programma ontworpen dat aansluit op de indeling in de portal.” De learning portal is ontworpen door Kunskapsskolan Nederland en maakt gebruik van door SLO geformuleerde leerdoelen.

Hecht team

Verder bestaan er geen jaarklassen meer. De onderbouw wordt geleid door een team van leraren dat van acht tot vier beschikbaar is. Marjolein: “Wij proberen het onderwijs samen elke dag zo vorm te geven dat het aan de behoefte van de leerlingen voldoet. We vormen een hecht team; er is veel aandacht voor communicatie, persoonlijk contact en een open sfeer waarin collega’s elkaar ondersteunen.”

Geen mentor, maar coach

Er zijn geen mentoren meer, maar coaches, die samen met de leerling het leerproces monitoren. Samen bepalen leerling en coach de doelen. Marjolein: “Met vijftien minuten persoonlijke aandacht per week wordt iedere leerling veel beter gezien. Daarnaast hebben de leerlingen elke dag een dagstart en een dagsluit met hun coach, waar ’s ochtends de doelen gesteld worden en ’s middags de dag geëvalueerd wordt.”

Gepersonaliseerd onderwijs

Het nieuwe onderwijsconcept van MY College is gebaseerd op het onderwijsconcept van Kunskapsskolan. “Dat sloot aan bij de bestaande visie van onze school, ‘Alles draait om jou!’”, licht Feride toe. Het is een breed gedragen beslissing geweest om met dit concept te gaan werken, aldus Marjolein. “Inmiddels is het geen keuze meer: het hoort bij het werken op deze school. Kies je voor MY College, dan kies je voor deze vorm van onderwijs.”

Afnemende sturing

Elk schooljaar groeit de verandering een leerjaar verder de school in. De leerlingen zijn zoveel gewend vanuit de basisschool, die gaan moeiteloos in de verandering mee, zegt Marjolein: “Ze groeien erin op. Ze krijgen meer uitdaging aangeboden en hun intrinsieke motivatie wordt aangeboord. Dat maakt ze mondiger, zelfstandiger en initiatiefrijker dan in het reguliere systeem.”

Ferida: “Niet alle leerlingen kunnen met de vrijheid omgaan. Daarom zijn we een structuurklas begonnen voor kinderen die moeite hebben met plannen en organiseren.” Marjolein: “Daar werken we met afnemende sturing: we laten de teugels langzaam vieren. Dan blijven de kinderen makkelijk bij je.”

Minder lesuitval

Voor leraren is de omslag groter dan voor leerlingen. De keuze voor Kunskapsskolan brengt een intensieve, vijf tot acht jaar durende transitieperiode met zich mee. Ferida: “We hebben allemaal een cursus coaching gevolgd en worden praktisch ondersteund door Kunskapsskolan Nederland. Het is uitdagend, maar soms ook zwaar.” Een voordeel van de nieuwe structuur is dat vergaderingen in de oude vorm zijn afgeschaft en er veel minder lesuitval is. Marjolein: “We hebben iedere ochtend om acht uur een overleg en verdelen de taken van zieke collega’s dan onderling, we bespreken de leerlingen en het rooster van die dag.”

Schakelen voor ouders

Ook voor ouders is het schakelen: het is lastiger te vatten hoe hun kind zich ontwikkelt. Ferida: “We organiseren onder andere drie keer per jaar een COL-gesprek (Coach, Ouder, Leerling). Leerlingen leiden dit gesprek zelf en vertellen over hun doelen en prestaties. Na afloop begrijpen ouders vaak veel beter wat dit type onderwijs voor hun kind betekent.”

Faciliterend leiderschap

“Over het succes kunnen we nu nog weinig zeggen”, zegt Marjolein. “Daarvoor moet het concept eerst in alle leerjaren zijn ingevoerd. Ik weet ook niet of dit voor elke leerling passend is. Niet iedereen wil zo werken; het vergt erg veel van een team. Als teamleider moet je, zoals bij iedere verandering, faciliterend leiderschap bieden. Van leraren verwachten we veel aandacht voor de kinderen, maar het is minstens even belangrijk dat leraren kwijt kunnen hoe zij zich voelen. Dat is mijn persoonlijke uitdaging.”

Meer lezen

Wil je een verandering in je school doorontwikkelen? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.

 

 

, , ,

Comments are closed.