Lijst met eigenschappen waar een digitaal portfolio volgens leerlingen aan moet voldoen

Waar moet een digitaal portfolio volgens leerlingen aan voldoen op het gebied van vaardigheden en beoordeling?

  • Dat je kunt zien wat je vaardigheden zijn
  • Dat je kunt analyseren waar je wel en niet goed in bent
  • Hoe je participatie is aan groepsopdrachten of in de klas
  • Reflectie op wat je dat jaar geleerd hebt
  • Statistieken
  • Beoordelingen door je docent op je sterke en minder sterke punten
  • Beoordelingen zonder cijfers

Welke functionaliteiten moeten er in een digitaal portfolio zitten?

  • Reminders voor deadlines
  • Terugblikken op wat je het jaar daarvoor op die dag maakte
  • Dat je ziet hoeveel dagen het nog duurt tot de vakantie
  • Dat je deadlines met één klik in je agenda kunt zetten
  • Koppelingen aan Magister, SOMtoday en digitale lesprogramma’s
  • Dat je zelf werkgroepen kunt aanmaken
  • Dat je via het portfolio direct vragen kunt stellen aan je docent
  • CV/motivatiebrieven maken vanuit het portfolio met jouw vaardigheden
  • Voorbeeldopdrachten

Welke technische eisen stellen leerlingen aan een digitaal portfolio?

  • Tijdige melding dat je het portfolio niet kunt gebruiken als er onderhoud gepleegd wordt
  • Feedback vragen aan gebruikers 

  • Mogelijkheid om ‘bugs’ te kunnen melden 

  • Eerst een bètaversie uitbrengen voor een kleine groep eindgebruikers

Hoe moet het er volgens leerlingen uit zien?

  • Overzichtelijk en intuïtief

  • Mogelijkheid om te personaliseren (kleur, opmaak, volgorde)

Deze pagina hoort bij het praktijkvoorbeeld In gesprek met leveranciers: drie inzichten vanuit leerlingen.