Waar moet een digitaal portfolio volgens leerlingen aan voldoen op het gebied van vaardigheden en beoordeling?
- Dat je kunt zien wat je vaardigheden zijn
- Dat je kunt analyseren waar je wel en niet goed in bent
- Hoe je participatie is aan groepsopdrachten of in de klas
- Reflectie op wat je dat jaar geleerd hebt
- Statistieken
- Beoordelingen door je docent op je sterke en minder sterke punten
- Beoordelingen zonder cijfers
Welke functionaliteiten moeten er in een digitaal portfolio zitten?
- Reminders voor deadlines
- Terugblikken op wat je het jaar daarvoor op die dag maakte
- Dat je ziet hoeveel dagen het nog duurt tot de vakantie
- Dat je deadlines met één klik in je agenda kunt zetten
- Koppelingen aan Magister, SOMtoday en digitale lesprogramma’s
- Dat je zelf werkgroepen kunt aanmaken
- Dat je via het portfolio direct vragen kunt stellen aan je docent
- CV/motivatiebrieven maken vanuit het portfolio met jouw vaardigheden
- Voorbeeldopdrachten
Welke technische eisen stellen leerlingen aan een digitaal portfolio?
- Tijdige melding dat je het portfolio niet kunt gebruiken als er onderhoud gepleegd wordt
- Feedback vragen aan gebruikers
- Mogelijkheid om ‘bugs’ te kunnen melden
- Eerst een bètaversie uitbrengen voor een kleine groep eindgebruikers
Hoe moet het er volgens leerlingen uit zien?
- Overzichtelijk en intuïtief
- Mogelijkheid om te personaliseren (kleur, opmaak, volgorde)
Deze pagina hoort bij het praktijkvoorbeeld In gesprek met leveranciers: drie inzichten vanuit leerlingen.