“Meer in hun mars”

Op het Kennemer College mavo kan elk kind voor elk vak vervroegd examen doen. “Als een leerling iets wil, dan gaan we onderzoeken hoe we dit mogelijk kunnen maken. De leerling staat altijd centraal bij onze aanpak.”

Uitdaging

Het Kennemer College is vijf jaar geleden voor het vmbo en de mavo gestart met gepersonaliseerd leren en examineren. Opleidingsdirecteur mavo Rob Feenstra: “We zagen dat er leerlingen waren die afstroomden van de havo naar de mavo die onvoldoende uitdaging kregen én goed presterende mavoleerlingen met meer in hun mars.” De inspiratie om diplomagericht met gepersonaliseerd leren te starten kwam van een praktijkschool in Zweden.

Versnelde doorstroomroute

Rob: “Samen met tien andere scholen zijn we om de tafel gaan zitten om te kijken wat voor initiatieven en ideeën er bedacht zouden kunnen worden om vmbo-t-leerlingen beter voor te bereiden op hun toekomst. Of ze nu doorstromen naar de havo of naar het mbo. Een van de uitkomsten was om vmbo-leerlingen versnelde doorstroomroutes aan te bieden op het mbo. Hiervoor zijn we onder andere in gesprek gegaan met het Nova College.”

Voorbereidingstraject havo

Het voordeel voor leerlingen die doorstromen naar de havo is volgens Rob dat zij in de vrijgekomen tijd tijdens hun eindexamenjaar mavo bezig kunnen zijn met een gericht voorbereidingstraject. “Leerlingen die versneld examen hebben gedaan in klas 3 hebben per saldo ruimte in hun rooster in klas 4. Daarin doen zij een extra vak of verdiepingsstof voor de kernvakken, waardoor instroom in havo 4 makkelijk wordt.”

Starten in tweede leerjaar                                                               

Een versnelde doorstroom op het mbo kan betekenen dat een leerling in het tweede leerjaar op het mbo start. Rob: “Wij hebben leerlingen op school gehad die al praktische vakken volgden op het mbo. Daarvoor kwamen onze leerlingen vaak op een hoger niveau met Nederlands, Engels, wiskunde en een praktisch vak het mbo binnen waardoor ze het eerste jaar met twee vingers in hun neus konden doen. Dat is voor niemand motiverend.”

Leerlingen voorbereiden

Om versnelde doorstroomroutes op het mbo mogelijk te maken, besloot het Kennemer College om in de eigen bovenbouw (zowel vmbo-t als havo) verzwaarde routes aan te gaan bieden. Hier komen leerlingen voor in aanmerking die de vakken Nederlands, Engels en wiskunde of praktijk op een hoger niveau zouden kunnen doen.

Talentstromen

Rob: “Alleen leerlingen die goed zijn in een vak mogen versnellen. Om te bepalen of leerlingen de verzwaarde routes aan kunnen, zijn voor de eerste twee leerjaren talentstromen ontwikkeld. Hierin onderzoeken de leerlingen waar hun talenten en interesses liggen. Zo maken we het makkelijker voor ze om te bepalen welk praktisch vak ze in leerjaar 3 en 4 zouden willen kiezen.”

Vervroegd examen

Rob: “Uiteindelijk hebben we besloten dat het voor elk kind, voor elk vak, mogelijk is vervroegd examen te doen. De insteek is dat leerlingen aan het werk kunnen gaan in hun eigen tempo, dat wij daarvoor als school maatwerk bieden en dat scholieren dit – versneld – kunnen afronden met een examen.”

De leerling centraal

Leerlingen staan centraal bij de aanpak van de school. Rob: “Als een leerling iets wil, gaan we onderzoeken hoe we dat geregeld kunnen krijgen. De sky is de limit. Om zo te kunnen werken moet je wel het systeem volledig omgooien en dus niet het rooster, maar de leerling centraal stellen.”

Het eindplaatje

Uiteindelijk wil de school gedifferentieerde examens op alle niveaus kunnen aanbieden en leerlingen een legitimatie geven om verder te kunnen.

Rob: “Als een leerling op basisniveau presteert bij Nederlands en Engels, maar met wiskunde en natuurkunde beter kan, dan moet hij, met begeleiding, wél doorkunnen. Die leerling moet uitgedaagd worden.” Tot het zover is, krijgen leerlingen die een verzwaarde route hebben afgelegd een plusdocument waarin staat welke vakken zij op een hoger niveau hebben gedaan.

Het gaat niet vanzelf

Rob: “Anders kijken naar leerlingen en echt maatwerk bieden betekent heel veel voor docenten en voor onderwijsorganisaties. Voor elk niveau op school is een persoonlijke aanpak nodig. Er is geen blauwdruk die je erop los kunt laten. Ook moet je investeren in de relatie met de mbo-instelling waar je mee wilt samenwerken: als je het niet zelf organiseert gaat het niet gebeuren. De bovenkant gaat het niet voor de onderkant regelen. We hebben die ruimte te gekregen om het te gaan doen en die hebben we met beide handen aangegrepen!”

Meer lezen over examinering

Tags: Leerproces

Comments are closed.