“Met Edpuzzle haal je leerlingen uit de leunstand”
Geschiedenisdocent Gerrit Zandbergen van het Drachtster Lyceum maakt met behulp van de tool Edpuzzle filmpjes waarin ook vragen kunnen staan. Er is geen technische kennis voor nodig en je kunt er ook mee aan de slag als je nog nooit een video hebt gemaakt. Bekijk zijn ervaring.
Voegt het iets toe?
Bij alle mooie digitale tools die er zijn, vindt Gerrit dat je je moet afvragen waarom je ze gebruikt. “Wat vervangen ze? Heb je echt een tool nodig om leerlingen te laten stemmen, of werkt handen opsteken net zo snel? Gebruik je ze echter goed, dan kunnen tools echt iets toevoegen. Met video bijvoorbeeld kun je het leren van leerlingen minder afhankelijk maken van tijd en plaats. Kies je dan ook nog eens een onderwerp waarover nog geen goede filmpjes bestaan, dan voeg je echt iets toe. Edpuzzle is een tool die daarbij goed van pas kan komen.”
Aantrekkelijk medium
Gerrit werkt op de locatie OSG Singelland, een van de scholen uit het leerlab Digitale Didactiek. Samen met zijn collega’s ging Zandbergen de afgelopen tijd op zoek naar manieren waarop ict echt iets toevoegt aan het onderwijs. Het idee van flipping the classroom sprak hem aan: “Voor geschiedenis is video een heel aantrekkelijk medium omdat je veel kunt laten zien. Maar als je er goed over nadenkt, is het raar dat je op school met een hele klas naar een scherm gaat zitten kijken. Een video bekijken, kunnen leerlingen ook thuis. Dan houd je in de les meer ruimte over om de sociale setting te benutten, bijvoorbeeld voor samenwerkingsopdrachten.”
Voorkennis
Met dit in het achterhoofd besloot Zandbergen over de hele havo-examenstof van geschiedenis filmpjes te maken die leerlingen zelfstandig kunnen bekijken: als huiswerk of ter voorbereiding op een toets of examen. Hij gebruikte daarvoor zelfgemaakte Powerpoints en sprak er commentaar bij in. Al het materiaal zette hij in een eigen kanaal op Youtube. Heel handig, vonden zijn leerlingen. Maar over de toepassing van het materiaal in de setting van flipping the classroom, was Zandbergen niet helemaal tevreden. Lang niet alle leerlingen bleken de filmpjes tijdig en goed genoeg te bekijken: het gevoel van urgentie kwam vaak pas nét voor de toets. En als bij een leerling de voorkennis ontbreekt, kun je er in de les ook niet op voortbouwen.
Functies
Op een werkconferentie digitale didactiek van Leerling 2020 vond Zandbergen in het najaar van 2016 een oplossing: Edpuzzle, een digitale tool waarmee docenten bestaande video’s kunnen inkorten en verrijken met geluidsopnames, open vragen, meerkeuzevragen en commentaar. Een mooie toepassing vindt hij: “Je kunt bestaand materiaal anders monteren, zodat je bijvoorbeeld alleen minuut 5 tot en met 12 van een filmpje overhoudt. Ook kun je de bestaande audiotrack vervangen door je eigen commentaar, wat handig is als de oorspronkelijke taal niet Nederlands is. Bovendien kun je elk filmpje voorzien van meerkeuze- of open vragen om leerlingen aan te sporen beter te gaan kijken en minder ‘in de leunstand’ te staan.”
Prevent skipping
Zandbergen heeft samen met collega’s aan zijn eigen filmpjes vragen toegevoegd die leerlingen voor een bepaalde datum moeten beantwoorden. Door de functie ‘prevent skipping’ in te schakelen, voorkomt hij dat leerlingen doorspoelen. Het werkt: “Leerlingen zien ook wel in dat ze een stok achter de deur nodig hebben. Nu ze weten dat ik precies kan zien wat ze hebben gedaan, schuiven ze het bekijken van de filmpjes minder voor zich uit.” Een nadeel is dat leerlingen die heel goed zijn in geschiedenis, niet kunnen versnellen. Maar voor leerlingen die moeite hebben met het vak, is het een regelrechte uitkomst dat ze het materiaal zo vaak kunnen bekijken als ze maar willen.
Bestaande video’s
Voor de docent is werken met Edpuzzle heel gemakkelijk: er is geen technische kennis voor nodig en je kunt er ook mee aan de slag als je nog nooit een video hebt gemaakt. Je kunt namelijk ook bestaande video’s gebruiken, bijvoorbeeld van YouTube, KhanAcademy of National Geographic. Leerlingen moeten wel op de tool inloggen om de filmpjes te kunnen zien. Dat ging vlot, legt Zandbergen uit, omdat Edpuzzle is geïntegreerd met Google Classroom, een toepassing die het Drachtster Lyceum toch al gebruikt. Zou dat niet zo zijn, dan hadden alle leerlingen een eigen account moeten aanmaken.
Lage drempel
Een ander pluspunt vindt hij dat Edpuzzle op alle soorten devices werkt. “Op een desktop functioneert het nog net iets beter dan op tablets en smartphones, maar daar wordt aan gewerkt. De beschikbaarheid op mobiele devices vind ik op zich een groot voordeel: een desktop heb je als leerling niet altijd bij de hand, je telefoon wel. Al met al maakt Edpuzzle de drempel voor docenten een stuk lager om iets met video te doen.”
Zelf aan de slag? Bekijk de kickstarter Edpuzzle.
Comments are closed.