“Met Quayn kunnen leerlingen een toets doen als ze eraan toe zijn”

Mark Stoop, docent biologie bij RSG Noordoost Veluwe, werkt met het digitale toetssysteem Quayn. “Ik wil stof kunnen aanbieden als de leerling eraan toe is, zonder dat ik dikke mappen met opdrachten hoef mee te sjouwen.”

Quayn

Rating: 4 uit 1 reviews

Bekijk reviews

Af van vaste toetsmomenten

Het aanbieden van meer maatwerk – een speerpunt van RSG Noordoost Veluwe voor de komende vier jaar – brengt met zich mee dat docenten minder gaan ‘doceren’ en meer gaan coachen. Marks belangstelling voor digitaal toetsen sluit op dat streven naar maatwerk aan. “Eigenlijk wil ik af van vaste toetsmomenten. Mijn ideaal is dat ik per periode een toets klaarzet en dat leerlingen binnen die periode zelf bepalen wanneer ze daaraan toe zijn. Dan is het veel handiger als ik alleen maar vragen uit een digitale vragenbank hoef te selecteren. Ik wil niet steeds vijf of zes verschillende toetsen hoeven maken.”

Alles bij de hand

“Met Quayn heb ik alle toetsopdrachten bij de hand. Ik kan maatwerk bieden zonder dat ik steeds voor iedereen apart materiaal hoef klaar te leggen. Dat maakt het voor de leerlingen en voor mij makkelijker en dat is voor mij waar het om gaat bij digitale tools. Ze zijn geen doel op zich, maar ze kunnen wel helpen om het onderwijs beter te maken.”

Toetsen in the cloud

Quayn is een toets- en examensysteem in de cloud dat gekoppeld kan worden aan de meeste elektronische leeromgevingen – in het geval van RSG Noordoost Veluwe aan Magister. Het biedt zowel de mogelijkheid zelf toetsen te maken als uit toetsenbanken van diverse methodes te putten. Mark heeft tot nu toe vooral zelf toetsen gemaakt.

Bronnen toevoegen

“Je begint met het aangeven van de toetsperiode of toetsdatum. Dan selecteer je de leerlingen die via Magister een uitnodiging voor de toets moeten krijgen. Als ze de toets niet van tevoren mogen inzien, kun je er eventueel een wachtwoord aan koppelen. Vervolgens ga je er vragen inzetten. Dat kunnen zowel open als gesloten vragen zijn. Je hoeft je ook niet tot tekst te beperken: je kunt allerlei bronnen toevoegen. Voor biologie vind ik dat heel belangrijk. In mijn eerste digitale schriftelijke overhoring in Quayn heb ik leerlingen bijvoorbeeld woorden naar de juiste plaats op een afbeelding laten slepen.”

Direct een cijfer

Quayn is ook nuttig bij het nakijken en analyseren van de resultaten. Mark: “Bij meerkeuzevragen hebben leerlingen direct na de toets een cijfer. Mijn leerlingen vinden dat heel prettig. Open vragen moet je als docent zelf nakijken, maar als je bij het maken van de vragen meteen een antwoordmodel invoegt, gaat dat best snel. Ik denk dat dit tijd gaat schelen. Bovendien wordt de toetsanalyse beter. Bij papieren toetsen vind ik analyseren een hele klus. Bij een digitale toets zie je meteen dat vraag 3 door veel leerlingen slecht gemaakt is en kun je daar aandacht aan besteden.”

Twee klikken

De meeste leerlingen vinden Quayn prettig werken, zegt Mark. “Twee klikken vanuit Magister en ze zijn bij de toets. Een enkeling heeft omwille van het overzicht liever papieren toetsen. Maar ook in Quayn kun je instellen dat leerlingen naar eerdere vragen terug kunnen. En je hebt nooit meer problemen met het lezen van een handschrift.”

Overstap

Omdat de ervaringen zo positief zijn, gaat Mark nu in zijn vier brugklassen (mavo, havo en havo/atheneum) helemaal over op digitaal toetsen. Ook in alle andere leerjaren en vakken is het zinvol, vindt hij. “Mijn enige overweging om dit in de bovenbouw nog niet te doen, is dat de leerlingen daar hun examen nog op papier maken.”

Veel mogelijkheden

Samen met collega’s is Mark aan het kijken of ze Quayn verder kunnen uitrollen in de school. Zijn advies is om het zeker te proberen, al kan het begin even lastig zijn. “Quayn heeft overweldigend veel mogelijkheden. Maar als je de drempel over bent, wijst het zich vanzelf.”

Begin simpel

Mark heeft via de ict-coördinator geregeld dat de makers van Quayn een korte introductie kwamen verzorgen. Vervolgens is hij met behulp van voorbeelden op de website gewoon begonnen. “Hou het simpel en begin met een toets met gesloten vragen. Als je van tevoren bedenkt hoe je Quayn wilt gebruiken en op welke criteria (trefwoorden) je toetsvragen wilt kunnen selecteren, ben je al een heel eind. Met Quayn heb ik er een mooi stuk gereedschap bij.”

Bekijk de Onder de loep over QuaynBeoordeel deze tool op de Product reviewpagina.

RSG Noordoost Veluwe maakt deel uit van het leerlab Veranderende rol van de docent.

Tags: Toetsen

Nog geen reacties

Geef een reactie