Onderwijs op maat en ruimte voor lef – ervaringen

Onderwijs op Maat. Ruimte voor lef.

Dit zijn twee van de pijlers waarop de visie van Stad & Esch in Meppel rust. Slogans waarvan de docenten hebben gezegd: wij gaan dit gewoon doen, want wij zien dat we leerlingen binnen de huidige lespraktijk te kort doen. Wij willen de leerlingen meer persoonlijke begeleiding aanbieden. Het resultaat van niet meer praten, maar  daadwerkelijk aan de slag gaan, is te zien in deze video.

Het team van de bovenbouw van de havo, vwo en het gymnasium heeft 6 weken een pilot gedraaid in de 4de en 5de klassen waarbij de leerling zeggenschap kreeg over zijn eigen leerproces, de docenten de lespraktijk drastisch hebben veranderd, rekening is gehouden met het bioritme van de scholier en het streven was onderwijs op maat aan te bieden. Tijdens de pilot is daarom het lesrooster aangepast naar tijden van 9.00 tot 15.00 uur. In de video zijn leerlingen, docenten, ouders en het management aan het woord waarbij ze vertellen over hun ervaringen en motieven. Stad & Esch maakt deel uit van het leerlab Curriculumbewustzijn.

Meer voorbeelden?

Ook het leerlab Schoolorganisatie heeft een pilot gedaan met het bioritmerooster. Lees hier hoe zij dit hebben aangepakt en wat de uitkomsten zijn.

Wil je ook aan de slag met een verandering in je school? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.

 

,

Reacties5

  1. Daniëlle Borkent januari 30, 2017 at 8:40 am #

    Stad & Esch heeft de pilot geëvalueerd. Bekijk via deze link: http://resultaten.leerling2020.nl/evaluatie-pilot-stad-esch/ wat de verbeterpunten zijn en de vervolgstappen.

  2. IK november 12, 2016 at 7:33 pm #

    Een apart filmpje.
    Om te beginnen is de theorie aardig bedacht, maar een heel klein deel van de theorie werk ook daadwerkelijk praktijk. Wat dat betreft is de pilot al niet geslaagd.
    Elke dag zou er aan het begin van de dag een docent aanwezig zijn tijdens het planmoment. Dat is echter niet altijd het geval, ik zat in havo 4 en had dit slechts één keer in de week. De leraar gaf namelijk de klassen les die niet aan de pilot mee deden.. dus wat dat betreft is de planning al niet op orde. Dan ga ik even verder op die planning in. De lokaal indeling bleek vaak niet te kloppen. Ik was niet de enige, die meerdere keren per dag bij een lokaal stond die op slot zat.

    Om te zeggen dat dit dé manier is om ons voor te breiden op de toekomst is echt heel raar. Leraren planden al niet voor je in het oude systeem. Huiswerk en leren plan je altijd zelf. Leraren plannen de uitleg in de les ( die niet anders is geworden volgens dit systeem ), en ze plannen de deadlines voor het inleveren van opdrachten. Niet de toetsen want die staan vast, namelijk in een toetsweek.

    Tot slot deed dit filmpje mij een beetje denken aan de open dag: een vertekend beeld van de werkelijkheid.

    En ohja, interessant is ook dat meer dan de helft van de leraren aan het eind van de pilot zei dat er nog heel veel niet goed ging, en er dus nog veel beter kon. Dat word dat weer niet verteld..

    Met vriendelijke groet,
    Ik

  3. Sjors november 12, 2016 at 5:34 pm #

    Uit enquetes is gebleken dat HAVO 4 het minst enthousiast waren over de pilot, vandaar dat ze niks daarover laten zien.

  4. Chantal november 11, 2016 at 3:36 pm #

    Waar zijn de meningen van havo 4? Het zijn telkens de zelfde die aan het woord waren. Ik neem aan dat er ook nog een aantal leerlingen zijn die er niet zo positief over dachten. Waar is hun zegje?

    • Luc november 12, 2016 at 2:02 pm #

      Dit filmpje is zo mooi afgebeeld terwijl dit niet de werkelijkheid was. pffff