Online aan de slag met oefeningen werkconferentie Leerling Eigenaar Leerproces

Leerling 2020 organiseert regelmatig werkconferenties met diverse thema’s waarbij docenten nieuwe vaardigheden aanleren. Met de opdrachten uit die werkconferenties kun je nu ook online aan de slag. Bekijk de opdrachten werkconferentie leerling eigenaar leerproces.

Leerling eigenaar van zijn leerproces

De sleutel om de leerling eigenaar van zijn leerproces te maken, is de juiste balans tussen de hoeveelheid sturing die je geeft als docent en de mate waarin je leerlingen los kunt laten. Dit is samen te vatten in de 3 r’s: ‘richting, ruimte en rugdekking’.

Tijdens workshops ga je hiermee aan de slag aan de hand van opdrachten. Ook zal er voldoende tijd zijn voor kennisuitwisseling tussen docenten om voorbeelden en praktische tips te delen en in gesprek te gaan over onderwerpen als motivatie, verantwoordelijkheid en keuzevrijheid.

Opdrachten

Door de opdrachten uit te voeren leer je hoe je op een praktische wijze van start kunt gaan met differentiëren in de klas. Met de opdrachten kun je aan de slag met je eigen lesvoorbereiding. Elke opdracht sluit een van de sub-thema’s van de workshops: ‘richting’, ‘ruimte’ of ‘rugdekking.’ De tijdsduur voor het maken van een opdracht is ongeveer 30 minuten en kan alleen of met collega’s gemaakt worden.

Bedenk zelf een opdracht

Wanneer de opdrachten uit de werkconferentie niet helemaal aansluiten bij jouw lessen, kun je ook zelf een leuke opdracht bedenken. Je kunt de opdrachten uit de werkconferentie als inspiratie gebruiken, maar ook de lesvoorbeelden vinden op leerling2020.nl.

Bekijk de agenda van Leerling 2020 voor de werkconferenties.

Comments are closed.