Poster: Aan de slag met projectonderwijs en curriculum
De innovatiewerkgroep ‘projectonderwijs en curriculum’ maakte een poster over de verschillende aspecten van projectonderwijs. “Je kunt met behulp van deze poster laagdrempelig een mooi project bouwen.”
Projectonderwijs en curriculum
De 5 docenten van de innovatiewerkgroep ‘projectonderwijs en curriculum’ hebben zich het afgelopen half jaar gebogen over de vraag ‘Hoe zorgen we dat leerlingen, docenten en andere betrokkenen zinvol projectonderwijs ervaren?’. Bij de opstart van projecten binnen hun eigen school liepen de docenten aan tegen vragen als: “Waar moet een project aan voldoen?”, “Hoe krijg ik collega’s mee?” en “Hoe zorg ik dat de kerndoelen en eindtermen behaald worden?”
Verschillende aspecten
De poster bevat informatie voor andere docenten om het proces vorm te geven. “En het helpt je om aan alle onderdelen te denken”, vult Jolanda Voogd van het Tabor College aan. Alle verschillende aspecten van een project worden uitgelicht:
- leerinhoud
- thema
- docentvaardigheden
- vorm
- omgeving
- ontwikkelproces
- feedback/evaluatie
Laagdrempelig
Per aspect worden vragen gesteld die je kunnen helpen in het verder ontwikkelen van je project. Jorick Boll van het Herbert Vissers College: “Je kunt met behulp van deze poster laagdrempelig een mooi project bouwen.” Esther Broen van het Canisius College: “Hopelijk helpt het je om jouw ideeën om te zetten in mooie projecten.”
Werkwijze
Download de poster en hang deze op in je school. Overige benodigdheden om te werken met de poster:
- Mini Post-its
- Pennen
- Stickers
In gesprek
Tevens kan het helpen om het gesprek op gang te brengen in je team of sectie. Het vraagt een actieve bijdrage van alle betrokkenen. Margreet Kamman, Tienerschool Sneek: “Deze poster maakt het proces van projectonderwijs helder.”
Inspiratie
“Achter de QR-codes zitten bovendien waardevolle filmpjes en websites met betrekking tot projectonderwijs en curriculum. Laat je hierdoor inspireren. Of zoek contact met de mensen die hierin al wat hebben gedaan. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden”, zegt Jennifer de Laet van het Niftarlake College
Design thinking
De innovatiewerkgroepen van Leerling 2020 maken gebruik van de methodiek van design thinking om tot nieuwe, relevante oplossingen te komen die een positieve impact hebben op vo-scholen en de sector. Lees hoe design thinking in de praktijk werkt.
Meer lezen
- “Wij willen de persoonlijke ambities van de leerlingen een centrale plek geven”
- Echte opdrachten, met echte opdrachtgevers
- Hoe organiseer je onderzoekend leren?
Comments are closed.