“Coaching is essentieel bij roostervrij leren”

Het Christelijk Lyceum Veenendaal (CLV) biedt roostervrij leren aan. Dat houdt in dat leerlingen bepaalde vakken niet hoeven te volgen en daarvoor in de plaats huiswerk maken of extra aandacht besteden aan een ander vak. Bekijk de aanbevelingen en aanpassingen na de eerste fase.

De eerste fase

Bij de eerste opzet maakten leerlingen een weekplan en gaven ze in OneNote aan welke lessen ze gingen volgen en wat ze ervoor in de plaats gaan doen. Docenten en de afdelingsassistenten die de absentie beheren, hebben toegang tot OneNote en konden zo zien waar de leerling was. De leerlingen werden hierin begeleid via voortgangsgesprekken met docenten.

Voorbeeld weekplan:

CLV_Schema2

Proces

De eerste groep leerlingen (30 in totaal) hadden zich vrijwillig gemeld. In de vrij geroosterde ruimte volgden ze een extra vak, sloten ze een vak eerder af of deden ze een vak op een hoger niveau. Ook is er een leerling die topsporter is en de tijd dusdanig zo kon indelen dat hij kon blijven sporten zonder dat de schoolresultaten eronder gingen lijden. In onderstaand schema zie je het proces van de eerste fase.

CLV_Schema1

Analyse extern bureau

Om een objectief beeld te krijgen van de eerste fase van het project heeft het CLV door een extern bureau (Beteor) een analyse laten maken. Over het algemeen zijn docenten, ouders en leerlingen positief over het experiment en ziet men potentie in het concept. Op de uitvoering ervan zijn echter nog wel verbeteringen aan te bevelen. In de praktijk blijkt dat enkele leerlingen te veel ruimte claimen en een aantal leerlingen afwezig zijn terwijl ze dat vooraf niet in OneNote hebben aangegeven.

Effecten

De resultaten wat betreft planning van uren wijzen geen duidelijke structuren aan en door de geringe data kan hier ook geen betekenis aan toegekend worden. Ook in de resultaten van leerlingen kunnen geen duidelijke verschillen gevonden worden. Wel leren leerlingen in het experiment extra vaardigheden aan zoals plannen en zijn ze meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. De motivatie van leerlingen als gevolg van hun keuzevrijheid lijkt niet toegenomen te zijn. Wat betreft de effecten van het roostervrijleren is dus nog weinig te zeggen. Dit komt mede door beperkte data en de kleine groep leerlingen.

Aanbevelingen

  • Ontwikkel een duidelijke visie voor de richting die de school op wil met het roostervrij leren en communiceer dit naar medewerkers, leerlingen en ouders.
  • Zorg voor een betere begeleiding van leerlingen door middel van coaches die een keer per maand overleg hebben met de leerling. In dit overleg wordt besproken hoe het gaat, welke uren er gemist zijn en hoe het met de cijfers gaat. En bespreek de vorderingen in de extra activiteiten: wat heb je hiervan geleerd? Op deze manier wordt het onbewust leren van vaardigheden bij leerlingen omgezet tot bewust leren.
  • Probeer een gebruiksvriendelijkere oplossing te verzinnen voor de applicatie OneNoteOnline.

Aanpassingen

Naar aanleiding van deze aanbevelingen heeft het CLV het project op een aantal punten aangepast. Zo heeft een docent van het CLV het project geadopteerd en gebruikt voor zijn afstudeerrichting. De uitkomst is een heldere visie op de richting van de school. Ze geven maatwerk aan leerlingen die daarom vragen. Het resultaat is dat alle afdelingen van de school het roostervrije leren hebben omarmd en leerlingen toestemming hebben gegeven om mee te doen.

Maatwerk-leren

De term roostervrij leren is inmiddels vervangen door Maatwerk-leren. De eerste term was te uitnodigend voor leerlingen om heel veel lessen te skippen. Roostervrij leren klonk te vrijblijvend. Ook zijn enkele vakken met slechts 1 contactuur, beschermd. Die moeten leerlingen volgen. En de coaching is aangescherpt.

Coaching

Elke afdeling heeft nu een eigen coach `Maatwerk-leren`. Deze persoon spreekt regelmatig met de leerlingen om de vorderingen bij te houden en problemen te bespreken. Zes coaches hebben een vast uur in het rooster. Daarnaast heeft het CLV een onderwijsassistent aangesteld die alle leerlingen in een Excel-bestand heeft opgeslagen. Zij verzorgt de interne communicatie.

Magister

De school gebruikt nu Magister in plaats van Onenote voor het bijhouden van de lessen die niet gevolgd worden en het noteren van de andere activiteiten die er dan plaats vinden. Via een optie in Magister kunnen leerlingen zelf aangeven welke veranderingen ze in het rooster willen. Alle docenten, de afdelingsleider, de coach en het meldpunt (voor de absentencontrole) kunnen dan zien waar een leerling zich op een bepaald moment van de week bevindt.

Het CLV neemt deel aan het leerlab Schoolorganisatie.

 

 

, ,

Comments are closed.