Routekaart veranderaanpak: aan de slag

Van kleine veranderingen in de les tot een hele school die het roer omgooit: in deze fase ga je echt van start. Het is de implementatie van een plan van aanpak of gewoon beginnen met een spontaan idee. ‘Experimenteren,’ ‘ruimte krijgen,’ ‘vieren,’ ‘beleven’ en ‘doorzetten’ zijn allemaal elementen van aan de slag gaan. Ook feedback en bijschaven vallen in deze fase van de veranderaanpak.

Wat doen scholen om te starten met een verandering?

Tips van collega's:

Schoolbreed

Per vakgroep

  • Op het Antoniuscollege Gouda en het Hooghuis Heesch is gestart met een pilot formatief leren waar meerdere docenten aan deelnemen. Docenten proberen in hun eigen lessen steeds meer formatief les te geven. Lees hier meer over de pilot formatief toetsen van Hooghuis Heesch en Stadion.
  • Doe inspiratie op, op internet of gewoon binnen je eigen school. Sluit bijvoorbeeld een keer aan bij een les van je collega’s. In dit interview vertelt docent Rhea Flohr hoe zij is begonnen met gepersonaliseerd leren in haar les. 
  • Bundel de krachten van je vakgroep ga met elkaar aan de slag, bijvoorbeeld met het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal, zoals op het Arentheem College waar een docentenontwikkelteam is samengesteld.

Per docent

  • Begin bij jezelf en start klein. Verander bijvoorbeeld de opstelling van je klas, zoals de ringenopstelling die docent Hans Krabbendam ruimte gaf om te differentiëren op niveau. 
  • Draai de lesinrichting om en begin eens met methodes als Flipping the classroom waarin leerlingen thuis de stof voorbereiden waardoor je tijdens de les aan de opdrachten kunt werken.  
  • Wil je starten met het gebruik van digitale tools? Met behulp van de ontwerpcyclus kun je net als docent Saskia Braakman van het Gymnasium Apeldoorn, diverse tools uitproberen in de les. Saskia: “door het gewoon te doen kom je erachter wat wel én wat niet werkt.” 

Wat zeggen docenten/schoolleiders?

Docent Astrid: “Het ontwikkelteam ging aan de slag. In enkele bijeenkomsten werd eerst naar de organisatie van het project gekeken. Hoe gingen we dit opzetten? Daarna zijn we een pilot gestart. De groep leerlingen die zich hiervoor inschreven, bleek echter te groot voor één klas en dus zijn we met twee brugklassen gestart.”(lees hier meer over de verandervraag ‘hoe start ik een ontwikkelproces op school?’) 

Tips