Ruimte voor talentontwikkeling
OLV Breda geeft leerlingen de ruimte binnen het bestaande lesrooster hun talenten te ontwikkelen, zonder dat dit ten koste gaat van het reguliere schoolwerk. Lees hoe de school dit organiseert.
Talentontwikkeling
Op de school was al aandacht voor talentontwikkeling door OLV-uren aan te bieden voor alle leerlingen in klas 2 en 3. In deze uren werken leerlingen aan vaardigheden die niet altijd in de reguliere lessen aan bod komen, zoals filmpjes bewerken of debatteren. Vanuit deze aanpak ontstond de behoefte om voor getalenteerde leerlingen een aangepast programma aan te bieden waarin deze leerlingen hun talent (verder) kunnen ontwikkelen binnen het bestaande lesrooster. Hiervoor startte een groep docenten een talentprogramma.
Opzet talentprogramma
Leerlingen die deelnemen aan het talentprogramma kiezen een bepaald onderwerp waar ze graag meer over willen weten, omdat het hen boeit of fascineert. Daarna formuleren ze met hun begeleider of coach hun leervraag en maken ze een stappenplan. Hierin wordt ook geformuleerd aan welke talenten de leerling gaat werken, bijvoorbeeld reflecteren, onderzoeken of samenwerken. Leerlingen werken projectmatig met de methode Design Thinking of volgen een meer wetenschappelijk onderzoekende manier van leren. Deze keuze maken de leerlingen zelf. Er is voor deze methodes gekozen, omdat ze beiden uiteindelijk een concreet product opleveren. Dit werkt motiverend voor de leerlingen.
Nienke (14): “Vorig jaar was mijn thema ‘Kunst van de toekomst’. Mijn idee was zo groot, dat het helaas niet werkte. Toch heb ik er veel van geleerd. Bijvoorbeeld hoe je een plan concreet kunt maken. Dit schooljaar ga ik samen met een groepje van vijf leerlingen een muurschildering maken waarop we laten zien hoe je school in het echte leven kunt gebruiken. Binnenkort gaan we brainstormen en een uitvoerbaar plan maken. Ik weet goed welke uren ik kan missen en ben blij met de vrijheid zelf te mogen kiezen.”
Siebe (14): “Soms zijn er lessen waarin ik me verveel. Dan kan ik beter iets doen wat ik leuk vind. Ik mis ongeveer twee lessen per week. Vorig jaar heb ik een manier bedacht om groene energie op te wekken zonder energie te verliezen, met regenwater, een dynamo en spiegels. Ik heb het experiment vastgelegd en geleerd te evalueren wat goed ging en wat minder goed. Dat was nieuw voor mij.”
Brigitte (15): “Vorig schooljaar heb ik samen met een vriendin een documentaire gemaakt over privacy en sociale media. We zijn in de nieuwe privacywet gedoken en hebben geprobeerd te achterhalen wat bedrijven allemaal van je weten als je Facebook of Instagram gebruikt. Ik heb geleerd dat het handig is om een plan van aanpak te maken met een tijdsplan. Dit jaar wil ik proberen het voor elkaar te krijgen dat we op school afval gaan scheiden.”
Persoonlijke ontwikkeling
Leerlingen worden één keer in de twee weken begeleid door een docent. Muziekdocent Ceciel Kloet: “Tijdens een begeleidingsuur gaan we met een leerling zitten, stellen we vragen over het project, kijken we waar ondersteuning of coaching nodig is en zorgen we dat een leerling in beweging blijft.” Verder wordt een leerling gecoacht bij het ontwikkelen van acht vaardigheden: onderzoeken, kennis vergaren, denken, creëren, communiceren, samenwerken, reflecteren en projectkeuze.
Criteria
Leerlingen mogen per week 2 á 3 lesuren besteden aan het talentprogramma. Deze uren gaan ten koste van andere lesuren in het rooster. Ceciel: “Leerlingen bepalen zelf welke uren. De ervaring leert dat leerlingen hier verantwoord mee omgaan: ze weten zelf goed welke uren ze kunnen missen en welke niet.” Voor deelname aan het talentprogramma hanteert de school bepaalde criteria. “Het komt erop neer dat leerlingen willen én kunnen. Daarnaast is een hard criterium dat de cijfers op orde moeten zijn. Als een leerling op dat moment niet overgaat naar het volgende leerjaar, mag hij of zij niet deelnemen.”
Digitale vastlegging
Het proces van de leerlingen wordt nu nog vastgelegd in een schrift. Hierin schrijven ze hun keuzes op en maken ze hun stappenplan en schetsen. Maar hier komt verandering in. “We willen liever dat leerlingen hun voortgang digitaal bijhouden en daarom gaan we nu een pilot draaien met Simulise. Hierin kun je de ontwikkeling van vaardigheden zichtbaar maken met rubrics. Wij hebben daarvoor een bestaande rubric omgebouwd tot een eigen rubric, zodat deze naadloos aansluit op de acht vaardigheden die wij hebben geformuleerd.”
Verbeteringen
Vorig schooljaar bleken bepaalde periodes te druk voor leerlingen om met het programma bezig te zijn. Ceciel: “In de werkgroep sparren we erover hoe we leerlingen gemotiveerd houden. Want het gaat er ook om dat ze tegen grenzen aanlopen en leren de draad weer op te pakken.” Daarnaast kwamen uit een evaluatie verbeterpunten naar voren, die geleid hebben tot veranderingen. Leerlingen bepalen nu helemaal zelf in welke uren ze aan hun project werken en hebben nu een vaste begeleider. Daarnaast heeft de school voor deelnemers aan het talentprogramma een eigen ruimte ingericht met computers, een overlegtafel, werkbanken en een whiteboard.
Het OLV Breda neemt deel aan het leerlab Talentontwikkeling.
Fotobijschrift: Leerlingen van OLV Breda
Meer lezen
Comments are closed.