School in ontwikkeling? Doe onderzoek!

Op Tabor College Werenfridus is de ontwikkeling van ict-gebruik in de klas hand in hand gegaan met onderzoek naar de effecten van de veranderingen in de les. Hoe ging dat en wat levert het op?

Interne evaluaties

In 2013 is Tabor Werenfridus begonnen met iPads op school. Om de effecten goed te monitoren heeft de school een paar jaar zelf de jaarlijkse interne evaluaties uitgevoerd. Conrector Ton Hendriksen: “Het invoeren van iPads in het onderwijs is best een lastig traject, daar wordt verschillend over gedacht door docenten. Sceptici vroegen zich af of de vragen die in de eigen evaluatie stonden en de conclusies die werden getrokken wel verantwoord waren.” Dit was voor de school aanleiding om het onderzoek in de school een stap verder te brengen.

Externe partij

Tabor College stelde een onderzoeksgroep in en nam een externe partij (BeteoR) in de arm om het onderzoek te leiden. BeteoR hielp de onderzoeksgroep met het formuleren van goede vragen en het trekken van conclusies. Daarnaast namen ze het voortouw in de uitvoering van het onderzoek en de statistische analyses.

Deskundigheid docent

Uit het onderzoek bleek dat de uitkomsten redelijk overeenkwamen met de conclusies uit de interne evaluaties. De belangrijkste uitkomst was dat de deskundigheid van de docent bepalend is voor de wijze waarop hij/zij de iPad inbrengt. Leerlingen ervaren meer plezier in het leren door de iPad, het bevat ook een aantal handige tools. Als nadelen kwamen de extra afleiding en het lezen vanaf een scherm naar voren.

Interventies

De uitkomst van het onderzoek heeft de school verder gebracht. Er zijn 12 voorstellen voor interventies opgeleverd. Docenten hebben tijdens een studiedag de interventies geprioriteerd. Daarna is een actieplan gemaakt met de vier belangrijkste interventies volgens de PDCA-cyclus. Deze vier interventies zijn: op bezoek gaan bij andere scholen, meer delen met elkaar, trainingen inzetten om de deskundigheid te vergroten van docenten op het gebied van differentiëren en vakspecifieke cursussen. Afgesproken is om deze in dit schooljaar weer te gaan meten.

Landelijk onderzoek

Vervolgens is de school benaderd om deel te nemen aan het landelijk onderzoek van het Doorbraakproject Onderwijs & ICT. BeteoR was ook hierbij de uitvoerende partij. In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre differentiatie met behulp van LessonUp van meerwaarde is voor het onderwijs op school.

Motivatie

Om antwoord te krijgen op deze vraag is in een aantal havo- en vwo-klassen een interventie gedaan bij de vakken Nederlands, wiskunde, Engels, en aardrijkskunde, met een voor- en nameting. Hierbij is gekeken naar verschillen in motivatie en leerprestaties. Uit het onderzoek kwam naar voren dat leerlingen die werken met LessonUp meer gemotiveerd waren bij Nederlands en aardrijkskunde. Positieve effecten op de leerprestaties waren alleen te vinden bij Nederlands. Als gevolg van het onderzoek wordt nog steeds gewerkt met LessonUp, maar is er geen sprake van structureel gebruik. Naast LessonUp worden ook andere hulpmiddelen gebruikt om te differentiëren in de les.

Goede afspraken

Ondanks dat de uitvoering in handen was van een externe partij, was er vanuit school ook veel inzet nodig voor de dataverzameling. Ton heeft gemerkt dat het maken van goede afspraken heel belangrijk is. “Je moet een onderzoeksgroep en een controlegroep opzetten en daarnaast nog veel verschillende docenten betrekken. Kaders zijn dus essentieel om vervuiling in resultaten tegen te gaan.” Het belang van meten wat er wordt gedaan is volgens Ton goed op school doorgedrongen. “Dit besef is voor ons al een enorme winst.”

Zelf aan de slag met onderzoek in je school? Maak gebruik van bijvoorbeeld de cognitieve prestatietool. Of een van de andere instrumenten uit de toolkit.

Tabor College, Werenfridus neemt deel aan het leerlab Digitale didactiek.

Meer lezen over onderzoek

 

Wil je ook een plan van aanpak ontwikkelen voor een verandering in je school? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.

, , ,

Comments are closed.