Stappenplan differentiëren in de wiskundeles

Bij wiskunde ervaar je als docent soms grote niveauverschillen tussen leerlingen. Op Het Schoter in Haarlem is wiskundedocent Bas Koster daarom begonnen om vlotte leerlingen eerder het proefwerk te laten maken. Hij legt ze ‘The Challenge’ voor.

De uitdaging

‘The Challenge’ is door Bas Koster bedacht om te differentiëren in zijn wiskundeles. Hij vraagt hiervoor halverwege een hoofdstuk van een wiskundeboek aan de klas: “Wie denkt bij de volgende les het proefwerk al te kunnen maken en daar minimaal een 8 voor te halen?”. Koster: “De leerlingen die ‘The Challenge’ accepteren maken vanaf dat moment geen gewoon huiswerk meer. Zij bereiden zich voor op ‘The Challenge. Dit vergt voorbereiding aan de kant van de docent, maar dan kan je leerlingen wel verschillende mogelijkheden bieden.”

Inzichtvragen

Het versnelde proefwerk dat deze snelle leerlingen maken bevat wat meer inzichtvragen en wat minder reproductie- en toepassingsvragen type 1. De leerlingen die ook echt een 8 halen, gaan vervolgens als groep een uitdagende opdracht maken. “Zorg ervoor dat deze opdracht leuk is en dat zij er zonder jouw hulp mee aan de slag kunnen, want in deze fase hebben andere leerlingen vaak meer vragen en dus jouw aandacht nodig”, legt Koster uit. Bekijk hieronder het stappenplan voor ‘The Challenge’ om te differentiëren in de wiskundeles. stappenplan-wiskundeles

“Het voorkomt dat je de beste wiskundigen in je klas verliest, omdat ze je vak saai vinden” Wiskundedocent Bas Koster

Effect op leerlingen

“Ik merk dat snelle, maar wat slordige leerlingen heel geconcentreerd aan het werk gaan om zich goed voor te bereiden op ‘The Challenge‘. Leerlingen die zichzelf overschatten en lager scoren dan een 8, accepteren dat ze opgaven moeten inhalen en afmaken. Slimme leerlingen voelen zich serieus genomen. Het is inmiddels een begrip. Bij binnenkomst vragen leerlingen serieus: ‘Waar gaan de Challenge-leerlingen zitten?’. Ook zijn er goede leerlingen die ervoor kiezen om het zekere voor het onzekere te nemen en niet mee te doen aan ‘The Challenge’.”

Inspiratie uit bedrijfsleven

Als verdiepende opdracht voor de Challenge-leerlingen kan je een interessante uitdagende opdracht uit de methode halen, maar is volgens Koster leuker als het een doel heeft, gekoppeld aan een serieus probleem. “Misschien ken je iemand met een bedrijf die een probleem wil laten uitwerken. Ook kun je groepjes laten inschrijven bij Eureka Cup. Dit zijn problemen die verschillende bedrijven aanleveren en die door universitaire studenten in hapklare brokken worden opgedeeld. Met een beetje geluk kun je ook leerlingen met de wedstrijd laten meedoen.” Het Schoter van docent Bas Koster is deelnemer aan het leerlab Klassikale context. Heb jij ook ervaring met hoe je kunt differentiëren in de klas? Laat het ons weten via een reactie hieronder.

, ,

Reacties3

  1. Patrick de Boer februari 7, 2017 at 3:24 pm #

    Hoi Bas,

    Ik ga je idee uitvoeren in een tweede klas waarbij ik merk dat een aantal leerlingen afhaken omdat ze niet genoeg uitgedaagd worden. Zouden we eens contact kunnen hebben om te kijken hoe je de ‘challenges’ voorgeeft?

  2. Mirjam Niemans februari 5, 2017 at 12:46 pm #

    Dag Bas,
    Leuk idee. Mijn dochter zit in een van jouw brugklassen maar had hier nog nooit van gehoord. De wiskunde- toppers op deze wijze uitdagen en bij de les houden lijkt te werken. Maar differentiëren is meer dan alleen de toppers bedienen lijkt mij. Ik ben benieuwd wat je stappenplan is voor leerlingen die wiskunde moeilijk vinden of gewoon gemiddeld zijn? Hoe hou je die bij de les?

  3. Mike Nikkels januari 25, 2017 at 10:54 am #

    Hallo Bas,
    Wat een supergoed idee. Ik hoop dat het navolging gaat vinden bij jou collega’s. Ik realiseer me ook dat het voor jou extra inspanningen vraagt om voor de toppertjes uitdagend te blijven in je lesaanbod. Lukt het jou om medestanders te krijgen en datontwikkelen en bedenken van rea;istische opdrachten samen te doen?
    Hartelijke groet, Mike, leerlabcoach

Geef een reactie