Stel je eigen pizza samen voor meer eigenaarschap bij leerlingen

Verslag van een leerlab

Het leerlab Klassikale context heeft als eindproduct een Pizza Game ontwikkeld. Met dit spel vergroot je niet alleen het eigenaarschap bij leerlingen, maar word je zelf ook uitgedaagd om anders les te geven.

Rol van de docent

De acht deelnemende scholen aan het leerlab zijn zeer verschillend. Waar het Citadel College al heel ver is met onderwijsvernieuwing, staat dit bij het Sint Vituscollege nog in de kinderschoenen. Het ontwikkelen van de Pizza Game komt vanuit de gedachte dat de rol van de docent heel belangrijk is bij het ontwikkelen van eigenaarschap bij leerlingen. Leerlabtrekker en teamleider Renée Stolp van het Sint Vituscollege: “We zijn ervan overtuigd dat leerlingen niet vanzelf meer eigenaar worden van hun leerproces. Daarvoor moet de docent eerst anders les gaan geven. Als een leerkracht meer loslaat, zal een leerling de ruimte pakken die ontstaat.”

Meer keuze en vrijheid

Anders lesgeven wil zeggen: meer keuzes en vrijheid geven, minder uitleggen, meer leerlingen zelf iets laten doen, leerlingen betrekken bij evaluaties en bijvoorbeeld leerlingen elkaars toets na laten kijken. Vanuit de wens om een les anders in te richten kwam het idee om een spel te ontwikkelen. Renée: “Met als doel dat elke docent regelmatig kritisch kijkt naar zijn of haar les en zich afvraagt: hoe aantrekkelijk maak ik het voor mijn leerlingen om alles eruit te halen wat erin zit? Daarmee ontstaat er uiteindelijk een gedragsverandering bij de leerling en raakt deze meer gemotiveerd.”

Concreet toepasbaar

Samen met een spellenmaker hebben de leerlabtrekkers een gebruiksvriendelijke tool ontwikkeld die voor iedereen toepasbaar is, hoever je als school ook bent in je onderwijsontwikkeling. Leerlabtrekker en docent Aardrijkskunde Jeroen Verhaaren: “De Pizza Game ‘dwingt’ een docent om een andere rol aan te nemen, zodat leerlingen meer eigenaar worden van hun leerproces.”

Hoe werkt de Pizza Game?
De Pizza Game is een interactieve PowerPoint. Bij de start zie je een pizza, die verdeeld is in acht punten. Elke slice staat voor een kleine opdracht of verandering in de les, waarbij er vier opdrachten voor docenten op het menu staan en vier voor leerlingen. De opdrachten zijn makkelijk en snel aan te passen en kunnen dus regelmatig veranderd worden. Door op de pizza te klikken gaat het rad (de pizza) draaien en door nog een keer te klikken stopt hij weer. De pizzapunt waar de pijl gestopt is, verwijst naar een opdracht. Nadat de klas de opdracht uitgevoerd heeft, wordt deze geëvalueerd.

Enthousiasme

Vooraf hebben de leerlabtrekkers in het leerlab met een rollenspel geoefend hoe ze hun docenten het best konden enthousiasmeren voor de Pizza Game. Alle teamleden van Jeroen waren bij de introductie gelijk enthousiast en zijn het spel vrijwel gelijk gaan gebruiken in hun lessen. Bij Renée was er maar één docent die het initiatief direct omarmde. Renée: “Achteraf had ik de Pizza Game niet aan het einde van een lange vergadering, vlak voor een toetsweek, moeten introduceren.”

Voordelen

De Pizza Game is een laagdrempelige manier om zowel de leerling als de docent tot ander gedrag aan te zetten. Doordat de opdrachten makkelijk aan te passen zijn, blijft het spel in ontwikkeling en kan elke docent zijn eigen pizza samenstellen. Jeroen: “Als je als docent vertelt aan je klas dat je aan het einde van de les de Pizza Game gaat spelen, levert dat geheid sensatie op. Doordat je de opdrachten in de les steeds kunt wisselen, merk je snel wat wel en wat niet werkt.”

Eigenaarschap

Terugkijkend zijn zowel Renée als Jeroen dankzij het leerlab Klassikale context heel veel met het thema eigenaarschap bezig geweest. Toch denken ze beiden, om verschillende redenen, niet dat dit het proces bij hun op school heeft versneld. Jeroen: “Bij ons op school doen we al veel aan onderwijsvernieuwing. Zo mogen leerlingen in het derde jaar zelf kiezen voor Aardrijkskunde wat ze leren en hoe ze getoetst willen worden. In dat opzicht had ik soms nog meer geïnspireerd willen worden door andere scholen.”

Kleine stapjes

Bij Renée gaan de veranderingen op school soms minder snel dan ze zou willen. Renée: “We zetten kleine stapjes. Zo is het communicatieprotocol aangepast, zijn er toetsreflectie-formulieren gekomen en zijn we bezig met het toetsbeleid. Ook werken we in het eerste jaar met laptops. Dit doen we omdat we ervan overtuigd zijn dat ict kan bijdragen aan differentiatie en het bieden van keuzes. Natuurlijk zou ik soms willen dat het sneller gaat, maar anderzijds: we zijn een supergeorganiseerde school. Veranderingen zijn altijd goed doordacht. Dat vertraagt soms, maar zorgt er ook voor dat de kwaliteit van ons onderwijs gewaarborgd blijft.”

Download hier de Pizza Game.

Lees meer over het leerlab Klassikale context.

Op deze pagina lees je wat een leerlab inhoudt.

Meer lezen

Wil je ook een visie ontwikkelen op een verandering in je school? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.

 

, ,

Comments are closed.