Differentiëren in de les
Het wondermiddel voor verandering? Tijd!
Na jaren van voorbereiding krijgen alle leerlingen van het Scala College persoonlijke ruimte in het rooster. Gouden tip van de vernieuwers op deze school: begin ruim voordat het móet. Lees …
Hoe is het nu met … de voortgangssheet voor formatieve evaluatie?
Twee jaar geleden startte een aantal docenten van het Calvijn College met leerdoelenkaarten en een gekoppelde voortgangssheet. Lees hoe het nu gaat.
School in ontwikkeling? Doe onderzoek!
Op Tabor College Werenfridus ging de ontwikkeling van ict-gebruik in de klas hand in hand met onderzoek naar de effecten van de veranderingen. Hoe ging dat?
Hoe is het nu met… de ringenopstelling?
Vorig jaar verscheen het praktijkvoorbeeld van wiskundedocent Rob van Aperen van Effent over de ringenopstelling die hem helpt te differentiëren. Na het enthousiasme van het begin liep hij tegen obstakels …
Talentontwikkeling binnen bestaande lessen
Het Reynaertcollege wil meer uit leerlingen halen. De werkgroep Talentontwikkeling heeft daarom voor alle examenvakken verrijkende opdrachten bedacht waar leerlingen hun tanden in kunnen zetten. Bekijk de uitwerking.
Formatief toetsen is méér dan stoppen met cijfers geven
Werken voor een cijfer zit diep in ons systeem. Kan het anders? Het Spinoza Lyceum experimenteerde met formatief evalueren. Na hard werken liggen er leerdoelen, rubrics én een verbeterde rapportbeschrijving.
Tips voor het invoeren van een nieuw onderwijsconcept
Lentiz Dalton mavo & Het Groene Lyceum en Dalton Dokkum besloten beiden na onderzoek én een bezoek in Zweden om met het onderwijsconcept Kunskapsskolan te beginnen. Een nieuw onderwijsconcept invoeren; …
Differentiëren op basis van profielkeuze
Op de techniek-afdeling van het Montessori College Oost volgen leerlingen een eigen leerroute die afgestemd is op het profiel van hun keuze. Docent Kees Laan legt uit hoe hij dit …
Formatieve evaluatie op een traditionele school
Om leerlingen meer inzicht in hun eigen leerproces te geven en formatieve evaluatie te implementeren in de school is de Gomarus Scholengemeenschap een professionele leergemeenschap (PLG) gestart.
Verantwoordelijkheid en keuzes bieden: 3 voorbeelden
Het Jacobus Fruytier zet stappen om binnen de klassikale context leerlingen steeds meer verantwoordelijkheid te geven en keuzes te bieden. Bekijk 3 voorbeelden waarmee docenten de intrinsieke motivatie van leerlingen …
Differentiëren in een klassikale context: de mijlpalen
Hoe kunnen leerlingen meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces nemen, vanuit een klassikale context, met behulp van ict? Dit is de versnellingsvraag waar de scholen uit het leerlab Klassikale Context – …
Met dit instrument analyseren leerlingen zelf hun toetsen
Dalton Voorburg ontwikkelde een handig instrument waarmee leerlingen kunnen zien hoe ze scoren op verschillende soorten toetsvragen: reproductie, inzicht en toepassing. “Ik zie dat mijn leerlingen nu zelf conclusies trekken.”