Ervaringen
Ook een klein begin schept grote vragen
Christelijk College Schaersvoorde werkt met een pilot rond gepersonaliseerd leren aan toekomstbestendig onderwijs. Hoe begin je en hoe schaal je op?
7 tips voor een veranderproces op jouw school
Zien wat er speelt bij individuele leerlingen: met dat doel zette docent Jos Hummelen een schoolontwikkeling in gang op het Metis Montessori Lyceum. Bekijk zijn tips voor een veranderproces. “Leerlingen …
Hoe is het nu met… het bioritmerooster op De Dyk?
Drie jaar terug verscheen het praktijkvoorbeeld van Piter Jelles De Dyk over de invoering van het bioritmerooster. Hoe gaat het nu met de school en hoe kijken ze terug op …
Tips uit het bedrijfsleven voor een lerende cultuur
Geen managers, werknemers mogen zelf bepalen hoe ze hun werk inrichten en fouten worden ‘gevierd’. Ict-bedrijf Schuberg Philis geeft uitleg over hun opmerkelijke bedrijfscultuur. Docent Rianne Ceton-De Groot van De …
Panelonderzoek: schoolleiders vs. docenten
Drie scholen uit het Leerlab Person@lize hebben bij zowel docenten als schoolleiders onderzoek gedaan naar de verwachtingen rondom de invoering van gepersonaliseerd leren.
Het begint met een gemeenschappelijke visie
In het leerlab Zo.Leer.Ik! – Schoolorganisatie hielden acht scholen zich bezig met het invoeren van gepersonaliseerd leren, geïnspireerd op Kunskapsskolan.
Formatief: “Als je iets niet snapt, kun je het niet overslaan”
Op het Leidsche Rijn College is een pilotklas aan de slag gegaan met formatief evalueren. Wat vinden pilotleerlingen Fedor, Milan, Souraya en Emma ervan? “Nu kies ik zelf mijn opdrachten uit …
Uitdagende keuzelessen voor elke leerling
Keuzevrijheid voor leerlingen wat betreft de lessen en manier van leren: hoe pak je dat aan? Het Bonnefanten College benadert de leerlingen individueel en biedt hen keuzemogelijkheden zodat ze hun …
Ict-implementatie? Leer van deze school
X11 startte een pilot met het digitale portfolio Simulise, maar moest ondanks de goede aansluiting op de wensen van de school de pilot stopzetten. Wat kunnen andere scholen daarvan leren?
Leerlingen bepalen eigen tempo
Op het Metameer Stevensbeek loopt een Persoonlijk Leren-pilot waar veertig leerlingen aan meedoen. “Persoonlijk Leren is leuk omdat je vrije keuze hebt in hoe je te werk gaat op school …
Webinar faalkracht
“Het is mijn droom om Nederland Faalkundig te maken. Daarmee bedoel ik dat iedereen mild en accepterend kan zijn voor zijn eigen fouten en dit ook kan zijn voor de …
Welke veranderlessen kunnen jouw school verder helpen?
Het leerlab Zo.Leer.Ik! – Schoolorganisatie heeft een flowchart gemaakt waarmee je kunt zien hoe het met het veranderproces op school staat en welke lessen je verder kunnen helpen.