Ervaringen
Van scepticus naar aanjager
Docent geschiedenis en mens en maatschappij Ramona Doest van het CSG Liudger, locatie Burgum stond sceptisch tegenover het toepassen van o.a. 21ste eeuwse vaardigheden in haar les. Nu is ze …
Welke fases doorloop je bij het invoeren van devices?
Tijdens het invoeren van devices op een school doorloop je verschillende fases. We leggen aan docent Jennifer, iPad-coördinator, enkele stellingen voor.
“Wat willen we aan onze leerlingen meegeven?”
Hoe maak je keuzes naar aanleiding van een onderwijsverandering? Een heldere visie schept duidelijkheid in dit proces. Het Eemsdeltacollege Eelwerd ontwikkelde hun visie door met het team inzichtelijk te maken …
Zo krijg je elke collega mee
Op het Scala College mag elke docent zelf kiezen aan welke van de drie onderwijsvernieuwingen hij werkt en ook de rol (meedenker, uitvoerder, ontwerper of voortrekker) kan hij zelf bepalen. Zo …
3 manieren om zichtbaar te maken wat je doet
Ben je ook betrokken bij een projectgroep, pilot of andere activiteit binnen je school waarvan de kennis de moeite waard is om te delen? Hieronder lees je drie simpele manieren …
“Probeer doelen zo concreet mogelijk te verwoorden”
Op het CS De Hoven, locatie Calvijn in Hardinxveld-Giessendam werken ze aan verschillende onderwijsvernieuwingen waaronder de techniekhavo, formatief toetsen, differentiëren en persoonlijke vorming van leerling en docent. Sinds 2014 is …
Onderwijsverandering
Op 6 maart jl. heeft Jan Rotmans een presentatie gehouden over onderwijsverandering op de bijeenkomst Schoolleiders voor de Toekomst georganiseerd door Schoolinfo. Bekijk hieronder zijn presentatie.
Leer denken als een startup
Als je met vernieuwing in het onderwijs bezig bent, loop je vroeg of laat tegen allerlei wetten, eisen en houdingen aan. Contact met startups biedt docenten en schoolleiders dan een …
Webinar De toekomst van het onderwijs in een veranderende maatschappij
Ben je benieuwd wat er de komende jaren allemaal op ons afkomt? Wat de toekomst van het onderwijs is? Wil je weten hoe het onderwijs moet inspelen op de snel …
“Verander de ruimte en de leerlingen veranderen mee”
Als leerlabcoach heeft Mike Nikkels veel ervaring opgedaan met gepersonaliseerd leren in de praktijk. Om een structureel ander leergedrag bij leerlingen te realiseren moet volgens hem ook de context waarin …
Masterclass Hoe word je een ‘zeer effectieve school’?
Hoe word je een ‘zeer effectieve school’? Hoe word je een ‘zeer effectieve school’? Dat was de centrale vraag tijdens de masterclass van dr. Jay Marino op het VO-congres op …
Webinar Veranderkracht-paradox
Woensdag 26 oktober gaf Thijs Homan onze laatste webinar over veranderingen. Deze inspirerende webinar ging over de veranderkracht-paradox: hoe kan ik veranderingen bereiken als ik tegelijkertijd maar relatief weinig invloed heb op …