Rol van de docent
“Leerlingen willen voelen dat ze ertoe doen”
Voor CSG Het Noordik en het Erasmus was het dalende leerlingenaantal in de regio een aanleiding om de handen in een te slaan en te experimenteren met gepersonaliseerd leren en coaching. Op …
Meet je coachingsvaardigheden
Wil je een beeld krijgen van je coachingsvaardigheden? Gebruik dan de evaluatiewijzer didactisch coachen. Het instrument is geschikt voor zelfreflectie en voor peer-feedback tussen docenten en is ontwikkeld in het …
Van scepticus naar aanjager
Docent geschiedenis en mens en maatschappij Ramona Doest van het CSG Liudger, locatie Burgum stond sceptisch tegenover het toepassen van o.a. 21ste eeuwse vaardigheden in haar les. Nu is ze …
Hoe zorg je dat een nieuwe visie blijft hangen? Met kunst!
Docenten van het Willem van Oranje College hebben tijdens een studiedag samen 7 kunstwerken uitgekozen die aansluiten bij de visie en de identiteit van de school. Door de plek die …
Gepersonaliseerd scholingstraject voor docenten
Het Metis Montessori Lyceum (MML) biedt de bijscholing voor docenten gedifferentieerd aan. Jaar 1 stond in het teken van een intern basistraject. Aan de hand van een meting worden docenten in …
“Waar sta je als docent en waar kun je je nog in ontwikkelen?”
Het leerlab 21e eeuwse vaardigheden heeft een Hoofd, Hart en Handen-lijst samengesteld met daarop de kwaliteiten van een docent om 21e eeuwse vaardigheden te kunnen integreren in de les.
Het roer om: ons droomonderwijs
’t Ravelijn gooide het roer volledig om. Van klassikaal onderwijs naar onderwijs op maat. Waar de school eerst nauwelijks genoeg aanmeldingen had om open te blijven, is het aantal leerlingen …
Op weg naar een leercultuur
Het Montessori College Oost wilde weten of het verbeteren van de (ict-)vaardigheden van docenten ook het gewenste effect heeft in de klas. De Kennisrotonde boog zich over deze vraag en …
“Pittige meiden die het liefst zelf bepalen wat ze doen”
Hoe houd je een vmbo-klas met 24 meiden gemotiveerd die eigenlijk het liefst Uiterlijke Verzorging hadden gekozen maar door de vernieuwing examen doen in Zorg en Welzijn? Docent Jolanda Voogd gaf …
Welke fases doorloop je bij het invoeren van devices?
Tijdens het invoeren van devices op een school doorloop je verschillende fases. We leggen aan docent Jennifer, iPad-coördinator, enkele stellingen voor.
“De behoefte om te leren ontstaat als je je realiseert dat je iets nodig hebt”
Op zoek naar proactieve leerlingen ontwikkelde Elena, docent Duits, een eigen systeem voor gepersonaliseerd leren en ging daar in de bovenbouw mee aan de slag.
Actiever onderwijs door teamteaching
Het Herbert Vissers College is gestart met teamteaching waarbij twee docenten tegelijkertijd twee klassen lesgeven. In deze video vertellen docenten en leerlingen wat de voordelen daarvan zijn. Leerling Dario: “Docenten …