Vakoverstijgende opdrachten: twee vakken in één klap

Op het Scala College integreert docent Nederlands Nelleke van der Meer de inhoud van themavakken in haar opdrachten. “Hierdoor gaat een leerling gemotiveerder aan de slag.”

Hoe werkt het?

Nelleke maakt samen met docenten van andere vakken vakoverstijgende opdrachten. “Bij het vak natuurkunde hoort bijvoorbeeld de eindterm dat leerlingen onderscheid moeten kunnen maken tussen wetenschappelijke argumenten en persoonlijke opvattingen. Door een schrijfopdracht bij het vak Nederlands over natuurkunde te maken, kunnen leerlingen tegelijkertijd aan hun schrijfvaardigheid en aan hun eindterm natuurkunde werken.”

Leerlingen kiezen

Leerlingen vinden het vooral leuk dat ze zelf kunnen kiezen met welke onderwerpen ze aan de slag gaan. Daarnaast kan de leerling kiezen wat voor soort schrijfopdracht hij uiteindelijk inlevert, bijvoorbeeld een krantenartikel, opiniestuk of betoog. “Je mag kiezen wat je inlevert, natuurlijk de teksten waarvan ik denk dat ze het beste zijn”, vertelt een leerling. Nelleke: “De leerlingen kunnen creatiever zijn. Dit zorgt voor meer eigenaarschap bij de leerlingen, deze opdrachten zijn echt van deze tijd.”

Hoe begin je?

Nelleke adviseert om klein te beginnen. “Begin met één leerjaar waarbij je teksten schrijft over één of twee andere vakken”, vertelt ze. “Als het goed gaat, kan je gemakkelijk uitbreiden naar andere vakken.” Nelleke ontwikkelde opdrachten in samenwerking met onder andere geschiedenis en natuurkunde:

  • Leerling Dante schreef een krantenartikel met als datum 12 december 1917: de dag waarop het algemeen kiesrecht werd ingevoerd in Nederland.
  • Leerlingen Suze en Lize schreven een recensie over een project van het vak natuurkunde waarin leerlingen een muziekinstrument maakten.

Kost het meer tijd?

Nelleke merkt dat het niet veel meer tijd of werk kost om je lessen zo in te richten. “Leerlingen zijn gemotiveerder en zelfstandiger aan het werk. En ik hoef enkel bij andere vakken even op te halen met welk thema ze bezig zijn.” Je hoeft ook niet alle kennis te hebben waarover leerlingen schrijven. “Zolang ze de inhoud maar goed verwoorden en de schrijfvaardigheid goed beheersen. Dat is wat ze moeten leren.”

LerarenOntwikkelFonds

Om haar idee en de opdrachten uit te werken, deed Nelleke een aanvraag bij het LerarenOntwikkelFonds. Nelleke: “Elke docent die een goed idee heeft om het onderwijs te verbeteren, raad ik aan om een aanvraag te doen bij het LerarenOntwikkelFonds. Het kan je waardevolle tijd opleveren en het is een stok achter de deur om je eigen plan eindelijk uit te voeren.”

Toekomst

In de toekomst wil Nelleke de vakoverstijgende opdrachten uitbreiden naar meer vakken én ze integreren in meer onderdelen van haar vak Nederlands. Ze is al begonnen met het onderdeel leesvaardigheid. Leerlingen analyseren voor leesvaardigheid teksten die gaan over onderwerpen van themavakken zoals stadswijken of elektrische auto’s.

Het Scala College neemt deel aan het leerlab Professionalisering met docenten.

Meer lezen

Wil je ook een plan van aanpak ontwikkelen voor een verandering in je school? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.



, , ,

Comments are closed.