Van scepticus naar aanjager

Docent geschiedenis en mens en maatschappij Ramona Doest van het CSG Liudger, locatie Burgum, stond sceptisch tegenover het toepassen van o.a. 21e-eeuwse vaardigheden in haar les. Nu is ze helemaal om.

Veranderd

Ramona is nu twee jaar bezig om 21e-eeuwse vaardigheden een plek te geven in haar vmbo-basis- en -kaderlessen. Haar hele manier van lesgeven is erg veranderd. Ze heeft haar tafels in een soort carrévorm staan en ze laat haar leerlingen tegenwoordig veel vrijer bij het maken van een opdracht. Ook biedt ze verschillende toetsmomenten aan. Zo geeft ze haar leerlingen de mogelijkheid om – als ze er op het toetsmoment nog niet aan toe zijn – een toets in te halen in een inhaaluur.

Loslaten

“Het loslaten vond ik het moeilijkst. Ik was zo gewend om klassikaal les te geven, dat ze alleen een opdracht geven en dan kijken hoe leerlingen die met elkaar gingen oplossen heel onnatuurlijk voelde. Ik miste een stukje controle. Er waren leerlingen bij die alleen maar met elkaar gingen kletsen of spelletjes op de computer gingen spelen. En wanneer ze het klaslokaal uitgingen om bijvoorbeeld een video op te nemen, was ik bang dat ze de andere lessen zouden verstoren …” Op een bepaald moment vroeg ze zich zelfs af of haar toekomst hier wel in lag.

Keerpunt

Het keerpunt kwam toen Ramona merkte dat leerlingen haar lessen heel erg leuk vonden. Dit kreeg ze niet alleen van de leerlingen terug, maar ook van hun ouders en van collega’s. De leerlingen waren blij met de vrijheid die ze kregen en met het vertrouwen dat Ramona ze gaf. Ze kwamen met de meest creatieve ideeën op de proppen. Zo was er een groepje dat voor een project een rap had gemaakt. En weer een ander groepje leerlingen voerde een toneelstuk op. “Hoe leuk is dat?! Dat had ik zelf echt niet verzonnen!”

Diversiteit

“In eerste instantie kiezen pubers bij het samenstellen van een groep eerst hun eigen vrienden. Ik vond het mooi om te zien dat ze gaandeweg het jaar erachter kwamen dat dat niet altijd handig is. Omdat je er nu eenmaal meer aan hebt als je elkaar aanvult in plaats van op elkaar lijkt. Zo kwam er meer diversiteit in de groepssamenstelling en werden de resultaten beter.”

Collega’s

Een aantal collega’s was en is nog steeds sceptisch. Zij willen het klassikaal lesgeven (nog) niet opgeven. “Toch zullen ook zij met hun tijd mee moeten gaan, het klassikaal frontaal lesgeven is niet meer van deze tijd. Andere docenten staan ervoor open en zien dat mijn leerlingen veel hebben geleerd, creatiever zijn geworden en sneller zijn gaan denken. Ik merk wel dat sinds ik zelf positiever ben en beter kan uitleggen wat ik precies doe, collega’s ook enthousiaster worden.”

Verbeterpunt

“Mijn persoonlijke doel voor komend schooljaar is om leerlingen die het gepersonaliseerd leren lastig vinden, beter te ondersteunen. Waarbij ik een coachende rol heb, zonder te veel te sturen. Ook dit is onderdeel van het leerproces. Net als de conflicten die soms tussen leerlingen ontstaan. In eerste instantie wilde ik gaan bemiddelen, maar ik weet nu dat juist het samen er zelf uit komen heel leerzaam voor ze is.”

Doorzetten

Ramona’s tips voor docenten die nog niet overgegaan zijn: “Houd je net als ik niet van veranderingen? Zet dan toch door. Gooi het bijltje ook als het niet gelijk lijkt te werken er niet bij neer. Als je denkt dat het eigenlijk niet erger kan, dán wordt het beter!”

De toekomst

Ramona en haar teamleider basis- en kaderopleiding Coen Mollema willen uiteindelijk dat de meeste lessen op BB- en KB-niveau volgens de 21e-eeuwse vaardigheden worden gegeven, maar daar moet het bestuur natuurlijk wel mee instemmen. Ramona: “Zelf ga ik in ieder geval niet meer terug naar het alleen maar klassikaal lesgeven van vroeger.”

Het CSG Liudger Burgum maakt deel uit van het leerlab Inrichten Individuele Leerroutes (serie 2).

, ,

Reacties1

  1. Otto oktober 2, 2017 at 10:20 pm #

    21e eeuwse vaardigheden bestaan helemaal niet.
    Het is een fabel zonder wetenschappelijke onderbouwing.