Waarom doen we het niet zelf?
Het Greijdanus College ontwikkelde een eigen elektronische leeromgeving (elo). Contento is gemaakt voor het vak Dienstverlening & Producten (D&P), maar wordt nu door meerdere secties gebruikt. Waarom hebben ze zelf een elo ontwikkeld en hoe is dat bevallen?
Aanleiding
Het Greijdanus College werkt al zes jaar met eigen leermateriaal voor het vak Diensten & Producten. Vanaf schooljaar 2016-2017 werden de leerdoelen voor dit vak herzien, wat voor de school aanleiding was om het leermateriaal te (her)schrijven. Harold Prins, projectleider van de sectie D&P: “We zochten een partij die ons kon helpen met het digitaliseren van materiaal, het samenstellen ervan en het uitdelen van lesmateriaal aan leerlingen. Daarvoor hebben we meerdere marktpartijen benaderd en ook proefmateriaal opgestuurd. Helaas kwam daar onvoldoende resultaat uit. Terwijl we wel in september 2016 wilden gaan starten.”
Wensen
Daarnaast had Greijdanus aanvullende wensen ten aanzien van een elo. Het Greijdanus ontwikkelde namelijk al voor de herziening van de leerdoelen leermateriaal in een soort kaartenmodel, met vaste formats, vertelt Harold. “We wilden dat materiaal graag zelf in het systeem kunnen plaatsen. Het is voor ons bovendien heel belangrijk dat we het lesmateriaal kunnen arrangeren zonder aparte Word- of pdf-bijlages te gebruiken. Uiteindelijk moet een leraar zelf kunnen doen met het materiaal wat hij wil. En daarnaast wilden we dat print en digitaal naast elkaar zouden blijven bestaan. Dat bleek niet haalbaar met bestaande systemen.”
‘Waar begin je aan?’
De school kwam tot de conclusie dat ze deze elo als noodoplossing zelf moesten ontwikkelen. Er was wel twijfel over het maken van een eigen oplossing. Harold: “Waar begin je aan? Toch was het de enige route die wij haalbaar achtten gezien de resterende tijd voor D&P. Het alternatief was werken met allemaal losse Word-documenten.”
Eerste opzet
Projectleider Harold pakte de handschoen op, iets wat voor de hand lag omdat hij een eigen it-bedrijf heeft. Harold maakte op basis van het open-source contentmanagementsysteem Joomla een applicatie waarin de kaarten met lesmateriaal, geordend in weektaken, werden geïmporteerd naar een database. Leraren konden toen al snel met de verschillende kaarten (waarin diverse media embedded kunnen worden) een arrangement maken en dat printen. Metadatering zorgt voor koppeling met niveaus en/of doelen. Harold: “Die allereerste opzet was voor de zomer van 2016 klaar.”
Snelle uitbreiding
Collega’s van D&P vroegen Harold direct om een extra functionaliteit: “Een leerling-inlog bijvoorbeeld. Leerlingen kunnen zo op een eigen niveau een uitwerkbijlage kiezen.” Contento is inmiddels ook interactief: leerlingen kunnen opdrachten volledig digitaal maken en in leveren. Leraren van het Greijdanus zijn enthousiast, vertelt ict-coördinator Ries de Vries: “Contento geeft de leraar veel regie. De leraar bepaalt de selectie en zet materiaal klaar voor groepjes of voor individuele leerlingen.”
Bekijk de informatiesite over Contento.
Leerlingen en Contento
Volgens Harold zijn leerlingen gewend om veel verschillende methodesites te gebruiken: “Wij hebben geen onderzoek gedaan naar wat leerlingen precies van Contento vinden ten opzichte van de vorige elo of andere contentapplicaties van uitgevers. In ieder geval is het werken met deze omgeving voor leerlingen de normaalste zaak van de wereld.”
Kapstok
D&P werkt inmiddels volledig met Contento; al het lesmateriaal staat digitaal bij elkaar op één plek. Ict-coördinator Ries zag mogelijkheden om de tool ook elders in de school in te zetten: “Ik kreeg veel hulpvragen van secties die zelf lesmateriaal aan het maken waren. Zij zochten allemaal een kapstok waaraan ze de lesarrangementen konden ophangen.” Zo was de sectie godsdienst niet tevreden met Wikiwijs, omdat ze daarmee geen lesmateriaal op maat aan leerlingen kon uitdelen. Met Contento kan dat wel. Ook anders secties gebruiken de elo inmiddels.
Kennis in huis
Harold: “Het is goed om te weten dat we nooit de bedoeling hadden om dit product helemaal door en uit te ontwikkelen. Het is altijd een bijproduct geweest van de methode ontwikkeling voor de vernieuwing van het vmbo. Omdat de functionaliteit direct aansloot bij waarmee we bezig waren was het ontvangst bij de collega’s positief. We konden dit doen omdat we de kennis in huis hadden. Het spreekt voor zich dat deze basis nodig is.”
Vervolg?
Contento functioneert nu stabiel op elk device. De applicatie moet nog wel worden doorontwikkeld, bijvoorbeeld door het realiseren van een ontwikkel- en testomgeving en het nemen van extra maatregelen voor veiligheid. Ook wordt er in samenwerking met een vormgever gewerkt aan een nieuw design van de gebruikersinterface.
Extern
De school wil de applicatie beschikbaar stellen aan andere scholen. Aan het vrijgeven van Contento zitten alleen nogal wat haken en ogen. “Wanneer doe je bijvoorbeeld als school aan concurrentievervalsing? En hoe zit het met aansprakelijkheid?” Ook moet het wel behapbaar blijven voor de school. Ries: “Ict-ondersteuning van een applicatie is immers niet onze core business.” Het Greijdanus is voor de verspreiding van Contento in gesprek met het Platform D&P, een koepel van 170 D&P scholen in Nederland.
Meer weten?
Heb jij ook het idee dat wat jij of je school zoekt nog niet op de markt is? Werk dan slim samen met de markt, zodat je krijgt wat je zoekt. Lees deze publicatie van Kennisnet over hoe je dat het beste kunt aanpakken.
In 10 stappen naar een ict-applicatie voor jouw school
Hoe maak je als school een keuze voor een digitaal leerplatform, toetsapplicatie of digitaal portfolio? Op basis van de ervaringen van scholen uit de leerlabs maakte Schoolinfo een stappenplan, dat jou als school helpt om een keuze te maken.
Comments are closed.