Welke fases doorloop je bij het invoeren van devices?

Tijdens het invoeren van devices op een school doorloop je verschillende fases. Docent Jennifer de Laet heeft dit proces als iPad-coördinator van het Niftarlake College al eens doorgemaakt. We leggen haar enkele stellingen voor. “Kritiek is fijn”

Bekijk de infographic over de verschillende fases en stappen.

Stelling 1: Het begint met goede randvoorwaarden

“Als projectleider kreeg ik vanaf het begin tijd en ruimte om te verkennen. Tijd is belangrijk om het te kunnen doen, de ruimte geeft je slagkracht, zodat je niet voor elk wissewasje moet overleggen. Als acties met goede redenen konden worden beargumenteerd was toestemming vragen niet nodig en konden we door. Bij twijfel stemden we wel af. En soms waren er ook fouten, maar daar moet ruimte voor zijn. Want je leert daar ook van.”

Stelling 2: Investeer in goede relaties

“We hebben in eerst instantie gekozen om vooral te investeren in de collega’s die vanuit hun eigen enthousiasme mee wilden doen. Een goede relatie met het MT is uiteraard ook belangrijk. Dat heeft er bij ons voor gezorgd dat we elk op ons eigen terrein draagvlak konden creëren. In het begin hadden we wel dagelijks overleg.”

Stelling 3: Zoek af en toe de spotlights op

“Tijdens een studiedag die in het teken stond van digitalisering hebben we het project formeel afgetrapt. Bij de eerste iPad die werd aangeschaft werd die aan mij als projectleider feestelijk uitgereikt. Bij elke iPad die we verder uitdeelden maakten we daar een bijzonder moment van.”

Stelling 4: Kritiek is fijn

“Transparant zijn in wat je doet en duidelijk uitspreken waar je naar toe wilt was bij ons heel belangrijk. Soms krijg je dan ook heel negatieve reacties, maar daar kun je dan ook rekening mee houden, zonder af te wijken van je stip op de horizon. Soms moet je wat hoger mikken zodat je altijd nog kan terugschalen in je ambities.”

Stelling 5: De leerling staat boven alles

“Dat was onze stelregel. Dus specifieke behoeften van docenten over hun vak of werkwijze waren ondergeschikt. We richten ons echt op leerlingen en hun vaardigheden. Dat geeft soms heftige discussies, maar gepersonaliseerd leren vraagt om daar overheen te stappen en de comfort zone te verlaten.”

Stelling 6: Soms lijkt het of er weinig voortgang is

“Wij, als projecteam, hebben weinig het gevoel gehad dat het proces stilviel en er geen voortgang was. Hoeveel er gedaan is, valt collega’s echter vaak pas op als ze op een andere school komen. De voortgang bij ons intern wordt nu al bijna voor lief genomen. Het is heel nuttig om op deze manier je bewust te zijn van je succes.”

Stelling 7: Practice what you preach

“Ons credo was en is: practice what you preach. Tijdens studiedagen waren wij als projectteam ook actief bezig met nieuwe vaardigheden aanleren. En aangezien we van docenten ook actie verlangden, hebben wij ook niet te lang gewacht met dingen oppakken. Dus, schrijf je plan en ga gelijktijdig aan de slag.”

Het Niftarlake College neemt deel aan het leerlab Arrangeren digitale content.

Tags: Devices

Comments are closed.