Welke veranderlessen kunnen jouw school verder helpen?

Het leerlab Zo.Leer.Ik! – Schoolorganisatie heeft een flowchart gemaakt waarmee je kunt zien hoe het met het veranderproces op school staat en welke lessen je verder kunnen helpen.

Volg de flowchart

Doelgericht

De acht scholen in het leerlab zijn bezig hun schoolorganisatie van taakgericht naar (meer) doelgericht om te vormen. In dit veranderproces zijn door de scholen belangrijke veranderlessen opgedaan. Deze veranderlessen kunnen ook van toepassing op andere verandertrajecten zijn. Volg de flowchart en bekijk welke veranderles jouw school verder kan helpen.

Hieronder staan alle veranderlessen:

Les 1: Terug naar de why

Te weinig duidelijkheid over een verandering leidt vaak tot weinig draagvlak. Het is belangrijk dat een schoolleiding, of wie de verandering ook inzet, met een duidelijk verhaal komt. Zorg dat het verhaal aansluit bij de visie of missie die je als school al hebt opgeschreven. Beantwoord daarbij vragen zoals: Wat gaat deze verandering ons opleveren? Wat zou er gebeuren als we niks zouden doen? Maak ook duidelijk wat de verandering in de praktijk zal betekenen. Bijvoorbeeld door alle concrete stappen die gezet gaan worden op te nemen in een tijdslijn. Deze kun je aanvullen met KPI’s (Kritische Proces Indicatoren), die laten zien op welke manier de verandering de juiste uitkomsten heeft. En blijf de ‘why’ herhalen zodat het beklijft.

Deze veranderles komt van College Den Hulster.

Les 2: Is de why van iedereen?

Traditionele organisaties geven hun werknemers iets om aan te werken. Innovatieve organisaties geven hun werknemers iets om naartoe te werken. Teams die werken met een helder beeld van het ‘waarom’, die het gevoel hebben zinvol bezig te zijn op basis van een gemeenschappelijke visie, zijn minder snel geneigd om op te geven en zien juist kansen in de onvermijdelijke tegenslagen die gepaard gaan met verandering. Wanneer er binnen een team of organisatie sprake is van gedeelde waarden, overtuigingen en doelen, bevordert dit het onderlinge vertrouwen. Het zorgt ervoor dat men kan terugvallen op anderen. Bij de afwezigheid van vertrouwen worden persoonlijke risico’s vermeden. In andere woorden, alleen bij de aanwezigheid van vertrouwen binnen de organisatie worden persoonlijke risico’s genomen ten behoeve van (de innovatie van) de organisatie als geheel.

Deze veranderles komt van het Stanislas College.

Les 3: Focus op heldere doelen

De ‘why’ is voor iedereen duidelijk, maar welke doelen zijn daar aangekoppeld? Wat moet je doen om de verandering vorm te gaan geven? De doelen vloeien voort uit de visie van de school. De doelen kunnen praktisch van aard zijn, maar kunnen ook met gevoel te maken hebben. Beschrijf bij een doel het waarneembaar gedrag, dit maakt het concreter. En, houd het simpel:

  • Gebruik de meest eenvoudige strategieën om de doelen te bereiken.
  • Complexe doelen moeten worden opgebroken in behapbare stukken.
  • Beschrijf binnen welke tijd het doel behaald moet worden.
  • Bepaal evaluatiemomenten.
  • Stel het doel bij na de evaluatie.

Deze veranderles komt van het College Vos.

Les 4: Het informele organiseren

Meer aandacht aan het informele gesprek geeft ruimte om een organisatieverandering beter te laten landen en meer mensen erbij te betrekken. Op Het Lyceum Vos waren er drie informele gespreksmomenten over de pilot die op de school loopt: een klankbordgroep, een Kenniscafé en een Avondschool. Vooral bij het Kenniscafé en de Avondschool kwamen veelal dezelfde mensen, vaak de initiatiefnemers. Door de toevoeging van de gespreksvorm Kampvuur* (bekijk onderstaande tabel) kwam het informele gesprek met een bredere groep collega’s wel op gang. Een groot verschil met de andere gespreksvormen is dat er geen agenda of rolverdeling is.

Les 5: Vertragen = versnellen

Als je doelen helder zijn, is het belangrijk dat ook het tijdspad goed aansluit. Veranderingen gaan meestal langzamer dan gepland, soms moet je een stap terug doen. Kijk eens naar de tijdslijn op jouw school. Waar kan er ruimte worden gemaakt om te reflecteren op het veranderproces? Is er ruimte voor het maken van fouten en het wijzigen van plannen? Een uitspraak om hierbij in het hoofd te houden, is: vertragen is versnellen. Door trager te plannen kun je veranderingen beter borgen en inpassen in de dagelijkse realiteit.

Deze veranderles komt van het Fioretti College.

Les 6: Use the group to change the group

Alle hierboven beschreven lessen dragen bij aan draagvlak. Wil je dit nog verder verstevigen? Een extra werkwijze kan zijn: use the group to change the group. Heb aandacht voor de mensen die meteen meegaan in de verandering; zeker wanneer het leerlingen betreft zullen anderen hopelijk volgen. Zij kunnen ingezet worden als ambassadeurs van de verandering.

Deze veranderles komt van het Fioretti College.

 

Wil je ook een visie ontwikkelen op een verandering in je school? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.
Thema: Ervaringen

Comments are closed.