Werken met weektaken

Gek eigenlijk: leerlingen die op de basisschool gewend zijn om met weektaken te werken, leren het zelfstandig plannen in de eersteklas van het voortgezet onderwijs weer af. Biologiedocent Hilke Hol van het RSG Lingecollege Tiel bedacht daar wat op. 

Uitstekend plannen

“De leerlingen die wij in de eerste klas krijgen, komen ongeveer voor de helft van basisscholen die in meer of mindere mate met weektaken werken. Deze leerlingen kunnen hierdoor uitstekend plannen. In de eerste klas leren wij leerlingen dit weer af door het huiswerk voor ze in te voeren”, vertelt biologiedocent Hilke Hol. Normaal gesproken wordt op het RSG Lingecollege in Tiel het huiswerk na de les in magister ingevoerd. Leerlingen kunnen weinig vooruitkijken en worden ook niet gestimuleerd om dat te doen. Om de planningsvaardigheden van leerlingen aan te spreken heeft ze de weektaak ingevoerd bij drie eerstejaarsklassen.

Wat is een weektaak?

Met een weektaak heeft een leerling zelf de keuze wat hij die week wanneer gaat doen. De weektaak omschrijft in stapjes wat een leerling moet doen voor biologie in die week. Ook staat er in wat er in de les wordt uitgelegd en gedaan, zodat leerlingen weten wanneer er practica komen en zich hier op voor kunnen bereiden. In onderstaand voorbeeld mogen leerlingen zelf kiezen welk practicum ze wanneer maken in de les. De weektaak is op de ELO te vinden. Hier staan ook extra oefeningen en extra uitleg, maar ook “biologie in het nieuws” om de betrokkenheid van leerlingen bij het vak te vergroten.

Begeleiding

De leerlingen bepalen zelf wanneer ze hun weektaak doen. Sommige leerlingen sparen de taak op na alle uitleg en gaan dan aan de slag. Andere leerlingen werken juist aan het begin van de week veel opdrachten door zodat ze al weten wat er komt. Hilke: “Ik begeleid de leerlingen door aan het begin van de week te kijken hoe de weektaak ervoor staat. Dankzij de digitale methode kan ik dat makkelijk online doen. Bij de leerlingen die achterlopen, kom ik langs en vraag ik hoe het gaat. We kijken dan samen hoe we komende tijd kunnen zorgen dat de leerling de weektaak wel uitvoert.”

Aanpak

“In het begin van het jaar hebben we als klas elke les kort besproken hoe je je weektaak kunt doen als leerling. De ervaren planners gaven allerlei tips, waardoor iedereen in dit proces werd meegenomen”, legt Hilke uit. Desondanks vergaten leerlingen de weektaak met enige regelmaat omdat deze niet in magister staat. Inmiddels wordt in magister aangegeven: “denk aan de weektaak”. Dit zorgt ervoor dat leerlingen aan de taak herinnerd worden en naar de ELO gaan. 

Wat vinden leerlingen?

De leerlingen van Hilke zijn wisselend gestemd. “Sommige leerlingen geven aan het handiger te vinden om het huiswerk in magister te lezen. Anderen geven aan dat het wel fijn is dat ze niet iedere les gecontroleerd worden op het gemaakte huiswerk. Met name drukbezette leerlingen, vinden het fijn dat ze zelf kunnen plannen.”

Uitdaging

Werken met de weektaak bevalt Hilke goed. “Veel contact met de leerlingen over hun werk vind ik fijn. Goede leerlingen kunnen nu vooruit werken en worden niet gehinderd door het tempo van de klas. Soms is het nog wel een uitdaging om verdieping bij de hand te hebben. In deze klas krijg ik regelmatig te horen: ‘Ik heb het al af’. Zorg dus dat je genoeg extra materiaal achter de hand hebt zodat leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen als ze klaar zijn.”

Toekomstdroom

“Er zijn een aantal collega’s die ook dit systeem volgen. Idealiter zou ieder vak studiewijzers hebben met weektaken, zodat dit systeem voor leerlingen normaal wordt. Leerlingen kunnen dan ook in de mentorles met plannen geholpen worden, terwijl dat in elke vakles ondersteund kan worden.”

Het RSG Lingecollege Tiel is een van de deelnemende scholen van het leerlab Klassikale Context – Zuid. Bekijk alle resultaten rondom het thema differentieren in de klassikale context.

Wil jij oefenen met differentiëren, maar kom je er niet aan toe om de eerste stap te zetten? Meld je dan nu aan voor de challenge ‘Aan de slag met differentiëren’! Leerling 2020 stuurt je dan gedurende twee maanden elke twee weken een mail met een opdracht waarmee je op een eenvoudige manier kunt starten met differentiëren. We hebben opdrachten geselecteerd die makkelijk uit te voeren zijn.

, , ,

Reacties9

  1. Jan Willem maart 8, 2017 at 10:45 am #

    En kun je als ouder bij je kind meekijken via je smartphone? Oogje in het zeil houden 😉

    • Jurjen Draaisma maart 8, 2017 at 7:57 pm #

      De planner die Hilke maakt is uitgevoerd in de ELO van itslearning. Hier kunnen ouders ook toegang toe krijgen. Hier kan de ouder de planner zien, maar ook (als de docent gebruik maakt van interactieve onderdelen, zoals opdrachten of formatieve toetsen) hoe de voortgang van de leerling is (qua opdrachten of tov gekoppelde leerdoelen)

  2. Ankie Cuijpers maart 7, 2017 at 3:21 pm #

    In 2012 schreef ik er al eens een blog over. https://ankiecuijpers.com/2012/08/11/elo/ Inmiddels is er sinds 2014 op de school waar ik werkte een app waarmee leerlingen alle info kunnen zien: huiswerk (ook een weekoverzicht), rooster etc. Het probleem zit bij de docent die niet kan plannen en niet bij de leerling.

  3. Bart maart 7, 2017 at 2:11 pm #

    De weekplanner is gemaakt in itslearning. Meer info is te vinden bij de leverancier: http://www.itslearning.com/nl

  4. Leo februari 27, 2017 at 7:48 pm #

    Zelf vind ik het al dan niet “automatisch” beschikken over het huiswerk niet zo interessant. Het gaat mij er om dat leerlingen aan moeten geven wanneer ze wat gaan doen. Plannen dus. En dat kan prima in de agenda van een ELO.
    Ik werk met weektaken. Aan het einde van de week moeten alle taken af zijn. Als hulpmiddel geef ik het huiswerk per les op. Of zij het dan afhebben is aan hen. Ik wil wel zien wanneer ze het inplannen.
    Voor de scholen die Office 365 gebruiken kan ik de Taskplanner aanraden. Ik ben het met Paula eens. Scrum is geweldig.

  5. Paula februari 27, 2017 at 3:35 pm #

    Het valt mij inderdaad op dat leerlingen door systemen als Magister niet meer gestimuleerd worden te plannen. Ze hebben niet eens meer een agenda waar ze huiswerk in noteren. Het staat toch op Magister? Als dan in de les extra stof wordt opgegeven weten ze t niet. En Magister bekijken ze vooral dag-voor-dag.
    In mentorlessen zou vooral/meer aandacht besteed mogen worden aan het opknippen van leerstof in onderdelen, met voldoende tijd voor herhaling maar strak genoeg om niet te denken: ‘ach, nog tijd zat, morgen maar!’. En het inplannen in de agenda. Sommige docenten plannen herhaling leerstof inmiddels in het huiswerk op Magister in, maar niet allemaal.
    De (gratis) app Trello.com is hier wellicht door leerlingen voor in te zetten. Je kunt er boarden met projecten/vakken en per board verschillende lijsten aanmaken. Bijv. de lijsten: ’taken’, ‘mee bezig’ en ‘klaar’. Ga je aan een taak werken dan verschuif je deze op je smartphone met 1 veeg naar de lijst ‘mee bezig’. Als afgerond naar de lijst ‘klaar’. Zo zie je je lijst klaar lekker snel langer worden en todo juist korter. Alles is naar eigen (creatieve) inzicht in te vullen, aan te passen en te illustreren met links, fotos etc. En te koppelen aan agenda.
    Ook heel handig voor samenwerkingsprojecten omdat je boarden kunt delen met elkaar.
    Soort scrummend plannen. Heel ‘agile’ en modern dus.
    In mijn huiswerkbegeleidingswerk gebruik ik ook wel de app 1blikonline.nl maar die is niet gratis.

  6. Lieke februari 27, 2017 at 2:52 pm #

    Interessant! Zeker op mijn school zou dit een goede optie zijn. Ik ga hier eens naar kijken 🙂
    In welk programma wordt de weektaak gemaakt? Het ziet er overzichtelijk uit, met een aparte tabel voor externe links en de mogelijkheid om vinkjes te zetten 🙂

    • Jurjen Draaisma maart 8, 2017 at 7:54 pm #

      De planner is gemaakt met de ELO van itslearning.com.