Lesvoorbeelden

Waar staan mijn leerlingen in hun leerproces en wat kennen en kunnen ze? Er zijn veel manieren om dat te achterhalen. Vier docenten van het leerlab Formatief geven voorbeelden van hoe ze formatief toetsen.

Continue Reading

Wiskundedocenten Djouke Deutekom van het Cals College en Margriet Hooijman van het Revius Lyceum bedachten de Groen/Blauw/Paars-methode waarbij leerlingen zelf bepalen op welke manier ze les willen krijgen.

Continue Reading

Niklas Bouwman, docent Bewegingsonderwijs op het Van Lodenstein College, filmt de oefeningen en spellen van leerlingen op zijn iPad om zo de uitvoering ervan te evalueren. Zien is geloven. Bekijk de opzet.

Continue Reading

Charlotte Juchet is docent Frans op het RSG Noordoost Veluwe. Zij maakt gebruik van een cyclusles. Dat is een gedifferentieerde les waarin de nadruk op groei wordt gelegd. “Aan het einde van de les is iedereen in staat de moeilijke opdracht te maken.”

Continue Reading

Het Christelijk Lyceum Veenendaal (CLV) biedt roostervrij leren aan. Dat houdt in dat leerlingen bepaalde vakken niet hoeven te volgen en daarvoor in de plaats huiswerk maken of extra aandacht besteden aan een ander vak. Bekijk de aanbevelingen en aanpassingen na de eerste fase.

Continue Reading

Hoe maak je ict op een zinvolle en waardevolle manier onderdeel van je les? Bekijk de instructievideo’s over het TPACK-model of speel het TPACK-spel.

Continue Reading

Een van de favoriete tools van Wouter Renkema, docent scheikunde en nlt op het Eemsdeltacollege, is Classkick. “De meerwaarde van Classkick is dat leerlingen iets dóen en dat ik ook nog kan zien wát ze doen.”

Continue Reading

Elke school heeft het in huis: het frisse, creatieve en kritische potentieel van leerlingen. Met deze werkvormen kun je leerlingen actief betrekken bij elke onderwijsvernieuwing in je school.

Continue Reading

Hoe houd je een vmbo-klas met 24 meiden gemotiveerd die eigenlijk het liefst Uiterlijke Verzorging hadden gekozen maar door de vernieuwing examen doen in Zorg en Welzijn? Docent Jolanda Voogd gaf ze ‘eigenaarschap’.

Continue Reading

Hoe zorg je dat leerlingen gemotiveerd blijven, ook wanneer ze jouw vak volgend jaar laten vallen? Op het Christelijk College Groevenbeek hebben ze een manier bedacht om ook die leerlingen te bedienen.

Continue Reading