Lesvoorbeelden

Op zoek naar proactieve leerlingen ontwikkelde Elena, docent Duits, een eigen systeem voor gepersonaliseerd leren en ging daar in de bovenbouw mee aan de slag.

Continue Reading

Het Herbert Vissers College is gestart met teamteaching waarbij twee docenten tegelijkertijd twee klassen lesgeven. In deze video vertellen docenten en leerlingen wat de voordelen daarvan zijn. Leerling Dario: “Docenten laten veel meer van zichzelf zien.”

Continue Reading

X11 startte met een pilot waarin elke leerling een eigen leervraag kiest. Zo onderzoekt de ene leerling waarom klei na verloop van tijd uitdroogt, terwijl een andere leerling analyseert wat er gebeurt als je een mentos in een glas cola gooit. Teamleider Mette Spruit legt uit hoe dit werkt.

Continue Reading

Debbie Francke, docent biologie op het Pontes Pieter Zeeman, heeft een gedifferentieerde lesplanner voor een biologieles ingevuld. Groepen De gedifferentieerde lesplanner is ontwikkeld door een collega van Debbie op het Pontes Pieter Zeeman, Jacqueline Wierstra. Hiermee kan een docent zijn les gedifferentieerd uitwerken. Voor deze lesplanner is de klas opgedeeld in twee groepen, rood (extra uitleg en […]

Continue Reading

Digitale tools kunnen volgens Judith van Sprundel, docent Engels en Frans bij Effent, veel opleveren. “Het leren wordt leuker, leerlingen zijn enthousiaster. Zo kwam ik erachter dat je Edmodo kunt gebruiken om leerlingen met leeftijdsgenoten in het buitenland te laten corresponderen. Dat leverde mijn eindexamenklas niet alleen leuke pen pals op, maar ook ontzettend goede resultaten […]

Continue Reading

Ook zonder ict of grootschalige veranderingen is een positieve verandering in de les te bewerkstelligen. Robbert-Jan Poortvliet, docent op het Calvijn College gebruikt ijsstokjes en een beker om meer te differentiëren in de klas. Nieuwsgierig? Lees snel verder. Waarom? In de praktijk blijkt dat vaak dezelfde leerlingen een antwoord geven op een vraag die in de […]

Continue Reading

De ene leerling werkt liever ongestoord verder, de ander wil zonder schroom vragen kunnen stellen. Wiskundedocent Rob van Aperen op het Effent in Oosterhout werkt daarom met de ringenopstelling. Hoe zit dat? Direct contact De ringenopstelling bestaat uit een buitenste U en een binnenste U. Rob: “In de binnenste U kan ik 11 leerlingen kwijt, […]

Continue Reading

Geschiedenisdocent Gerrit Zandbergen van het Drachtster Lyceum maakt met behulp van de tool Edpuzzle filmpjes waarin ook vragen kunnen staan. Er is geen technische kennis voor nodig en je kunt er ook mee aan de slag als je nog nooit een video hebt gemaakt. Bekijk zijn ervaring. Voegt het iets toe? Bij alle mooie digitale tools […]

Continue Reading

Differentiëren door middel van het samenvoegen van klassen geeft leerlingen meer vrijheid en verantwoordelijkheid en het geeft docenten de kans om van elkaar te leren en leerlingen beter te ondersteunen. Bekijk twee vormen ter inspiratie. Vorm 1: Drie maal drie Een willekeurige dinsdagmorgen. 3 klassen. 3 docenten. 3 vakken. Op het CSG Liudger, locatie splitting […]

Continue Reading

Vier scholen uit het leerlab Verbinding curriculum, content en platform hebben voor verschillende vakken, niveaus en leerjaren content ontwikkeld. Zij delen deze content met de sector met als uiteindelijke doel meer scholen te stimuleren om content te delen. Bekijk de lijst en doe ook mee! Online leermateriaal Om ervoor te zorgen dat het online aanbod van leermateriaal toeneemt, willen de leerlabscholen Liemers College, CSV Het Perron, Lyceum Sancta Maria, Etty Hillesum Lyceum(Het Stormink) en Greijdanus College de content […]

Continue Reading