Lesvoorbeelden

Eva-Madou Gerrits is docent Nederlands op de Van der Capellen SG in Zwolle. Voor 5 havo bedacht ze samen met twee collega’s iets bijzonders: leerlingen maken zelf met de tool Sutori een interactieve tijdlijn van de Nederlandse literatuurgeschiedenis. “Ze leren beter als ze het zelf doen, dan wanneer ik het allemaal voor ze oplepel.” Eigen […]

Continue Reading

Wiskundedocenten Sietse Rooks en Alex Philipse van het Drachtster Lyceum hebben de leerlijn opgedeeld in ongeveer 80 vaardigheden waarmee de leerlingen punten kunnen verdienen. “Het initiatief ligt bij de leerlingen.” Plichtmatig Sietse Rooks merkte dat zijn leerlingen vaak veel meer in huis hadden dan ze in toetsen lieten zien. Ook zag hij dat de leerlingen […]

Continue Reading

Spelenderwijs het kennisniveau van je leerlingen bepalen? Dat kan, met Socrative! Socrative is een goed voorbeeld hoe gamification het onderwijs kan verrijken en hoe mobiele telefoons en tablets een activerende rol kunnen hebben. In deze kickstarter leren we je hoe je een Socrative quiz maakt met verschillende vraagvormen en hoe leerlingen door middel van een Ruimteschip Game hun kennis […]

Continue Reading

Docenten Willem-Jan Jelier en Charlotte Antes gebruiken een vorm van belonen om de leerlingen gemotiveerd te houden en uit te dagen. Lees hoe zij beloningskaartjes en de uitslaappas inzetten. Vorm 1: beloningskaartjes Willem-Jan Jelier is docent op het Driestar College en is gestart met het uitdelen van beloningskaartjes. Hij zocht naar een ‘trigger’ voor leerlingen […]

Continue Reading

Gek eigenlijk: leerlingen die op de basisschool gewend zijn om met weektaken te werken, leren het zelfstandig plannen in de eersteklas van het voortgezet onderwijs weer af. Biologiedocent Hilke Hol van het RSG Lingecollege Tiel bedacht daar wat op.  Uitstekend plannen “De leerlingen die wij in de eerste klas krijgen, komen ongeveer voor de helft […]

Continue Reading

Hoe kunnen we de leerling eigenaar maken van zijn/haar eigen leerproces binnen de bestaande structuur? Het CSG Groene Hart Rijnwoude zet verschillende vormen van differentiëren in om dat te bereiken. Bekijk deze video’s over differentiëren met de studieplanner, met behulp van feedback, de werkvorm speeddaten en de bus-opstelling. Differentiëren met behulp van de studieplanner Bij […]

Continue Reading

Bij het Coornhert College zien ze differentiëren als een extra hulpmiddel om de motivatie bij leerlingen te verhogen en meer verdieping aan te brengen. Docenten op deze school differentiëren in drie stappen: eerst op niveau, dan op instructie en op vervolgens op verwerking. Bekijk de uitleg. Hulpmiddel Differentiëren hoort bij het lesgeven, echter lopen de […]

Continue Reading

Na een jaar lesgeven zonder cijfers besloot Anke Swanenberg, docent Nederlands aan het Liemers College, toch weer met cijfers te gaan werken. “Het gaat om het leerproces van de leerling. Daar hoort een mooie balans tussen formatief en summatief ook bij.” Klein beginnen Anke startte vorig jaar bij Nederlands met lesgeven zonder cijfers. Dit begon […]

Continue Reading

Soms kun je met kleine aanpassingen al een begin maken met differentiëren in de klas. Het leerlab Klassikale context – Zuid is aan de slag gegaan met diverse manieren van differentiëren. Zo voegen ze bij het Dendron College klassen samen en roosteren daarbij twee docenten gelijktijdig in. Differentiëren door samenvoegen van klassen; wat houdt het in? […]

Continue Reading

Bij wiskunde ervaar je als docent soms grote niveauverschillen tussen leerlingen. Op Het Schoter in Haarlem is wiskundedocent Bas Koster daarom begonnen om vlotte leerlingen eerder het proefwerk te laten maken. Hij legt ze ‘The Challenge’ voor. De uitdaging ‘The Challenge’ is door Bas Koster bedacht om te differentiëren in zijn wiskundeles. Hij vraagt hiervoor […]

Continue Reading