Masterclass/webinars

Dit schooljaar startte het Antoniuscollege Gouda in twee pilotklassen met formatief werken: 1 havo en 4 vwo. In een buddysysteem wisselen docenten hun leservaringen uit. Hoe werkt dat?

Continue Reading

“Het is mijn droom om Nederland Faalkundig te maken. Daarmee bedoel ik dat iedereen mild en accepterend kan zijn voor zijn eigen fouten en dit ook kan zijn voor de fouten van anderen. Want ik gun het iedereen om het allerbeste uit zichzelf te kunnen falen”, zegt Remko van der Drift van het Instituut voor Faalkunde.

Continue Reading

Op 6 maart jl. heeft Jan Rotmans een presentatie gehouden over onderwijsverandering op de bijeenkomst Schoolleiders voor de Toekomst georganiseerd door Schoolinfo. Bekijk hieronder zijn presentatie.

Continue Reading

Als je met vernieuwing in het onderwijs bezig bent, loop je vroeg of laat tegen allerlei wetten, eisen en houdingen aan. Contact met startups biedt docenten en schoolleiders dan een fris perspectief. Of zoals, Niftarlake-docent Jennifer de Laet, zegt: “Ze helpen je om de ruimte te vinden om tegen de heilige huisjes aan te kunnen […]

Continue Reading

Ben je benieuwd wat er de komende jaren allemaal op ons afkomt? Wat de toekomst van het onderwijs is? Wil je weten hoe het onderwijs moet inspelen op de snel veranderende samenleving? Bekijk de webinar van Peter van der Wel over de toekomst van het onderwijs in een veranderende maatschappij. Peter van der Wel houdt […]

Continue Reading

Hoe word je een ‘zeer effectieve school’? Hoe word je een ‘zeer effectieve school’? Dat was de centrale vraag tijdens de masterclass van dr. Jay Marino op het VO-congres op 31 maart jl. Dat de vraag velen in het onderwijs bezighoudt, blijkt wel uit de enorme belangstelling voor de twee masterclasses. Via deze link kun je een […]

Continue Reading

Woensdag 26 oktober gaf Thijs Homan onze laatste webinar over veranderingen. Deze inspirerende webinar ging over de veranderkracht-paradox: hoe kan ik veranderingen bereiken als ik tegelijkertijd maar relatief weinig invloed heb op al de dynamieken die dagelijks in de organisatie gaande zijn? Prof. dr. Thijs Homan is in zijn onderzoek en praktijkwerk al vele jaren bezig met […]

Continue Reading

Paul Iske heeft een webinar gegeven over ‘Verbinden om innovatie en duurzame waarde creatie te creëren. Het onderwijs moet zichzelf steeds vernieuwen om succesvol te zijn. Maar hoe doe je dat? Veel innovaties zijn ontstaan door combinaties. Samenwerken vanuit verschillende perspectieven is hierbij belangrijk. Maar ook het vermogen toevallig iets belangrijks te ontdekken. Dit wordt […]

Continue Reading

Jan Fasen, directievoorzitter bij het Mundium College heeft een webinar gegeven over ‘We investeren nog onvoldoende in de groei van sociaal kapitaal in scholen.’ In deze webinar vertelt Jan Fasen hoe een school de kwaliteit en innovatiekracht van onderwijs kan vergroten. Hij gaat in op vragen als: – Hoe halen we de kennis die buiten de […]

Continue Reading

Astrid Elburg heeft een webinar verzorgd over leiderschap in gepersonaliseerd onderwijs. Leiderschap in gepersonaliseerd onderwijs Persoonlijk onderwijs vereist een sterke focus op persoonlijke ontwikkeling van docenten, management en bestuur met onderlinge inspiratie als uitgangspunt. Persoonlijk onderwijs is erop gericht om het individuele potentieel van alle leerlingen te zien en te ontsluiten zodat zij weerbaar en wendbaar […]

Continue Reading