Wifi als natuurlijk achtergrondsignaal op school

Een stabiel en betrouwbaar draadloos netwerk op school is onmisbaar. IT-manager Steven van Wijhe vertelt hoe het Hermann Wesselink College in Amstelveen het voor elkaar kreeg: “Het fine-tunen is een proces van jaren.”

1.700 leerlingen

Wanneer de wifi thuis hapert, zetten we het modem uit en aan en meestal werkt alles dan weer. Die aanpak werkt niet op een school waar 1.700 leerlingen, docenten en gasten op draadloze netwerk zitten met computers, laptops, tablets en mobiele telefoons van verschillende bouwjaren en verschillende merken. De lessen moeten altijd doorgaan. Hoe je in die omgeving een stabiel en betrouwbaar netwerk bouwt weet IT-manager Steven van Wijhe: Werk gefaseerd en blijf meten en bijstellen.” En neem de tijd. “Het uitsluiten van onzekerheden kost jaren.”

Specialistische kennis

Het allereerste netwerk van het Herman Wesselink College had een redelijk bereik, maar de bandbreedte was niet voldoende voor het nieuwe leren dat op de planning stond. In 2009 besloot de school daarom het netwerk te herzien. De IT-manager geeft toe dat hij aanvankelijk dacht dat de school al het werk zelf kon doen, maar al vrij snel ontdekte hij dat specialistische kennis nodig was. “Een nulmeting was nodig voor we een plan konden maken: waar zaten de belemmeringen in het gebouw zoals beton, waar moesten de zendstations komen, wat was ons gewenste bereik en hoe groot moest de bandbreedte zijn?”

De beste hardware

Voor de hardware ging Van Wijhe op zoek naar relatief nieuwe spelers op de markt. “De voorvechters bieden vaak technische hoogstandjes die betaalbaar zijn en al erkenning hebben verdiend.” Daarbij is de kans kleiner dat ze de klant voor jaren contractueel vastleggen. Vervolgens begon de zoektocht naar een technische partner die verstand van zaken had. “Ik word met regelmaat gebeld door bedrijven die zeggen dat ze kunnen helpen, maar in de praktijk blijkt dat een stuk lastiger. Als een bedrijf bijvoorbeeld zegt: ‘Ga maar aan de kant staan, wij regelen het wel even’, dan wordt het niks. Dan ben je geen partners. Leer elkaar kennen en neem afscheid wanneer het niet werkt.”

Een slimme partner

Bij het Herman Wesselink College is een club van enthousiaste techneuten betrokken die het werk zelf leuk vinden. “Zij gaan tot het randje omdat ze zelf een probleem willen oplossen.” Een van de problemen was bijvoorbeeld dat het netwerk storingen vertoonde wanneer het onrustig was in de klas. Het duurde maanden voor de oorzaak was gevonden. Sommige apparaten werken op dezelfde frequentie als wifi, zoals magnetrons en draadloze koptelefoons. En zoals men ontdekte, ook sommige bewegingsmelders. Die werden geactiveerd wanneer leerlingen veel door de klas wandelden en werkten als stoorzenders op het netwerk.

Investeer in metingen

Daarom is een tweede meting zo belangrijk. “Investeer daarin wanneer alle hardware hangt, breng bereik en bandbreedte in kaart. Het kost wat, maar het is zeker de moeite waard omdat scholen zo’n enorme dichtheid hebben qua mensen en apparaatjes.” De kwaliteit van de metingen verschilt per leverancier, waarschuwt Van Wijhe. De metingen toonden ook aan waar het kostbare dataverbruik precies zat. En dat zat niet in wat leerlingen verbruikten aan Spotify, YouTube of Instagram.

Afgeschermde omgeving

Van Wijhe ziet niets in het dichttimmeren van het netwerk. “Dan maak je van een school een afgeschermde omgeving terwijl buiten een technologische revolutie gaande is. En hoeveel tijd kost het als docenten elke keer bij systeembeheer moeten vragen om bepaalde diensten?”

Gefaseerd

Belangrijk is dat de netwerkcapaciteit vijf stappen vooruitloopt op wat er in de klas gebeurt. “Begin met voldoende capaciteit, kijk wat er gebeurt en pas gefaseerd aan waar nodig.” Het Herman Wesselink College streeft naar een bandbreedte van 2,5 Mbps per leerling. Dat is een aantal malen meer dan in NS-treinen, maar ongeveer de helft van wat McDonald’s zijn klanten biedt. “Waar we wel voor hebben gezorgd is dat lessen prioriteit krijgen over ander verkeer op het netwerk.”

Nooit klachtenvrij

Laat het idee los dat ‘geen klachten’ de definitie is van een goed netwerk. “Klachten gaan over meer dan technologie,” zegt Van Wijhe. Mensen vinden verandering lastig, ze willen niet mee, ze begrijpen technologie niet of vinden het niet belangrijk genoeg om in te investeren. “Vroeger zat systeembeheer ergens achteraf en er kon niks, qua automatisering. Nu kan alles en mopperen mensen als ze zelf zijn vergeten hoe ze hun telefoon hebben ingesteld of hoe de laptop werkt. Maak onderscheid in klachten: gaat het wel over het netwerk?” Zo zijn sommige mobieltjes niet krachtig genoeg om ‘terug te praten’ tegen het draadloze signaal dat ze ontvangen. “Dat ligt dus niet aan het netwerk.”

Accepteer de snelheid

Wifi moet een natuurlijk achtergrondsignaal zijn op school, vindt Van Wijhe. “Het moet er gewoon zijn en werken. We moeten accepteren dat de veranderingen doorgaan. Het gebruik van technologie brengt keuzes mee voor de manier waarop we al vijftig jaar lesgeven. Accepteer dat alles verandert en dat het snel gaat. Leef vanuit die gedachte, dan raak je minder snel in paniek.”

Hermann Wesselink College neemt deel aan het leerlab Digitale didactiek.

Wil je ook een plan van aanpak ontwikkelen voor een verandering in je school? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.

 
 

Tags: Devices

Comments are closed.