“Wij willen leerlingen ervan bewust maken waarom ze dingen leren”
Docenten in het leerlab Docent als didactische coach zijn weer een aantal stappen dichter bij hun einddoel. Zo is de verslaglegging van de coachingsgesprekken structureel ingericht, is er meer aandacht voor interne scholing en lukt het coachen zelf ook steeds beter. Bekijk hun ervaringen in het verslag ‘Didactische coaching Deel 2’
Waarom coaching?
De betrokken scholen in het leerlab zijn Lumion (voorheen Caland 2), DaCapo College, Da Vinci College, De Internationale Vos, Heliomare en Kennemer College. Met coachen wordt bedoeld dat een docent een individuele leerling gestructureerd coacht bij het leren, zodanig dat de leerling groeit in zelfvertrouwen en meer motivatie krijgt en daardoor de meest optimale resultaten behaalt.
“Wij willen leerlingen ervan bewust maken waarom ze dingen leren. Dat hun doel niet is ‘paragraaf 1 afmaken’, maar ‘snappen wanneer een werkwoord op d of t eindigt’ en dat ze kunnen bedenken welke stappen ze daarvoor nog moeten zetten.” Inge van Wingerden van De Internationale Vos
Bekijk ook Didactische coaching Deel 1. Hier lees je hoe de scholen er een halfjaar geleden voor stonden.
Gebruik de evaluatiewijzer
Eind 2017 is het leerlab afgerond, maar tot die tijd staan nog diverse activiteiten op het programma. Bekijk alle resultaten van dit leerlab. Ben je zelf al bezig met didactische coaching in de klas? Gebruik dan de evaluatiewijzer. Het leerlab hoort graag wat gebruikers hiervan vinden. Je reactie kun je mailen naar leerling2020@schoolinfo.nl of hieronder in het reactieveld plaatsen.
Comments are closed.