Zet verandering op de kaart met een iEvent

Docent Katja Korver van Tabor College Werenfridus zocht naar een leuke manier om de uitkomsten van een onderzoek naar het gebruik van de iPad, te delen. Het iEvent bracht 80 collega’s inspiratie, uitwisseling en praktische kennis. Bekijk de tips voor de invulling van een studiedag.

Keynote

Een van de onderdelen van het programma was een keynote-spreker die inging op vernieuwingen met als doel om de docenten te inspireren. Futuroloog-econoom Peter van der Wel liet zien welke (technische) ontwikkelingen er zijn en wat dat betekende voor het onderwijs. Katja: “Zijn visie: je hebt zelf invloed op de toekomst. Hij wees ons erop dat wij de designers zijn en niet dat vernieuwing je overkomt.”

Programma

Verder waren er pitches van collega-docenten met een bepaalde expertise en er waren workshops met thema’s als: edcamp, klassenmanagement en ict, het differentiatiemodel als leidraad, mediawijsheid, meer rendement uit je instructie, eigen onderwijs ontwerpen (en ook met ict), motiverend onderwijs met gamification, motiverend onderwijs met VR, hoe maak je een digitaal portfolio? et cetera.

Het effect van de dag

Volgens Katja worden de collega’s die een pitch gaven nu vaker aangesproken op hun expertise. Er worden meer vragen gesteld en er wordt meer gedeeld. Ook leerlingen worden nu meer en vaker betrokken bij de vernieuwingen. Zo is het project Geniusleerlingen (leerlingen die docenten helpen en inspireren bij digitale didactiek) weer opgepakt om leerlingen meer te betrekken in het professionaliseringstraject.

 

Tips van Katja

– Zet de verandering op de kaart en geef er waarde aan. Daar hoort geen halve, maar een hele dag bij.

– Stuur een save the date: een aankondiging met een korte omschrijving van de dag en de uiteindelijke inschrijving met een duidelijke omschrijving van de workshops. Zodat de interesse wordt gewekt en niemand het kan vergeten.

– Zorg dat de docenten tijdens de workshops ook minstens 20 minuten (van de 45 minuten) zelf aan de slag gaan. Communiceer dit duidelijk naar de workshopgever.

– Bewaak de tijd bij pitches goed; het kan snel langdradig worden.

– Sluit de dag gezamenlijk af; bedenk dus iets waardoor mensen echt tot het einde willen blijven.

– Laat de onderwerpen van de studiedag enkele weken later nog een keer voorbijkomen om collega’s tijd te geven om de vertaalslag naar de praktijk te maken. Tabor Werenfridus noemde deze bijeenkomst: iEvent@work.

Tabor College Werenfridus neemt deel aan het leerlab Digitale didactiek.

Fotobijschrift: Docenten van het Tabor College testen VR-brillen.

Tags: Devices, Docent

,

Comments are closed.