Zo benut je ict-talent bij leerlingen

In het open leercentrum van het Haarlemmermeer Lyceum lossen ict-vaardige leerlingen kleine ict-problemen op. Het mes snijdt aan twee kanten: zij ontwikkelen hun talent en anderen zijn ermee geholpen. 

Hobby wordt structuur

Geen toegang tot wifi, problemen met inloggen, niet kunnen printen of niet weten hoe je iets moet installeren of downloaden. Er zijn talloze ‘kleine’ ict-vraagstukken waar leerlingen met goede ict-vaardigheden anderen mee kunnen helpen. Op de locatie Zuidrand van het Haarlemmermeerlyceum begon het met liefhebbers en hobbyisten. “Een aantal leerlingen ging vrijwillig de medewerkers in het open leercentrum (OLC) assisteren en zo ontstond het idee om dit te structureren”, vertelt Hakan Basekin, coördinator ict en docent informatiekunde.

Kleine ict-problemen

Op de locatie Zuidrand krijgen de leerlingen daltononderwijs. Het vijfde uur is een daltonuur, waarin de leerlingen zelf kiezen hoe ze hun tijd besteden. Inschrijven voor het open leercentrum is een van de keuzemogelijkheden. “We hebben het zo ingericht dat er dagelijks tijdens het daltonuur in het OLC altijd een of twee leerlingen zijn die onze medewerker assisteren”, aldus Machiel Doeleman, teamleider vwo, die samen met Hakan in het leerlab werkt. “De drempel is laag: iedereen op school weet dat je voor al je ‘kleinere’ ict-problemen in het OLC terecht kan.” Dankzij de ict-vaardige leerlingen worden anderen sneller geholpen en wordt de systeembeheerder ontlast.

Intrinsieke motivatie

Assisteren in het OLC is niet verplicht. Hakan: “Leerlingen melden zich aan vanuit een intrinsieke motivatie. Ict is hun hobby. Er zijn zoveel leerlingen die willen helpen dat we niet eens actief hoeven te werven.” Wie zich aanmeldt, legt zich wel voor het hele schooljaar vast. Het OLC werkt met een weekrooster en leerlingen worden afhankelijk van hun planning en studielast één of twee keer per week ingepland. Aan continuïteit dus geen gebrek. Bovendien snijdt het mes aan twee kanten: “De ict-assistenten vergroten niet alleen hun eigen ict-vaardigheid, ze leren ook samenwerken, communiceren, verantwoordelijkheid nemen en anderen helpen”, zegt Machiel.

“Er zijn zoveel leerlingen die willen helpen dat we niet eens actief hoeven te werven”

Leren van de systeembeheerder

Lars Selles (4 vwo) begon halverwege de brugklas al in het open leercentrum te helpen. “Mijn docent informatiekunde zag dat ik ict leuk vond en dacht dat dit wel iets voor me was. Het is het leukste als ik niet direct het antwoord weet en iets op verschillende manieren probeer op te lossen. Lukt dat niet, dan kan de systeembeheerder het vaak wel,daar leer ik van.” Bij echt grote problemen – bijvoorbeeld een kapot moederbord– verwijst Lars meteen naar Hakan of de systeembeheerder. Ook is twee keer per week een medewerker van een bedrijf op school om te helpen met hardwarekwesties. 

“Leerlingen nemen verantwoordelijkheid, benutten hun talent en het staat mooi op hun cv”

Talenten benutten

Volgens Machiel en Hakan doen de leerlingen mooi werk. “Dit is waar ze goed in zijn en het verschaft ze een natuurlijke positie. Ze nemen verantwoordelijkheid, benutten hun talent, het staat mooi op hun cv en ze krijgen aan het einde van het jaar een certificaat en een aardigheidje”, zegt Machiel. De leerlingen moeten er wel op letten dat de ict-hulp niet ten koste gaat van andere schoolresultaten. Machiel: “Reflectie is belangrijk. De mentor of vakdocent vraagt zo nodig of de leerling het daltonuur misschien beter anders kan besteden. Maar over het algemeen hebben de leerlingen het prima voor elkaar.”

Het verveelt nooit

Op andere scholen kan dit ook, zegt Machiel: “Ga samen met de leerlingen zitten en laat hen de vraagbaak voor leerlingen en ook voor docenten zijn. De kinderen weten er nu eenmaal veel van, vaak meer dan wij.” Hakan: “Het past helemaal bij de kernwaarden van ons onderwijs en het motiveert de leerlingen omdat hun talent op dit gebied ligt. En nog mooier: ze vinden het elke keer leuk om te helpen, het verveelt nooit.”

Het Haarlemmermeer Lyceum neemt deel aan het leerlab Visie op personalisatie.

Fotobijschrift: Leerlingen van het Haarlemmermeer Lyceum helpen elkaar met kleine ict-problemen

Meer lezen

Wil je ook een visie ontwikkelen op een verandering in je school? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.

 

, ,

Comments are closed.