Leer van de ervaringen van collega-docenten in het voortgezet onderwijs op weg naar gepersonaliseerd leren. Klik een thema aan, zet eventueel meer filters aan en laat je inspireren.
Er zijn weinig plekken waar zoveel in ontwikkeling is als in het onderwijs. Maar hoe breng je een verandering in een school in beweging? Hoe zorg je voor een lerende cultuur in een school? En hoe zorg je ervoor dat de onderwijsverandering van nu wordt ingebed in de organisatie? Hieronder vind je inspiratie, ervaringen en tools waarmee je kleine en grote veranderingen in je les en op je school teweeg kunt brengen en verduurzamen.
Binnen Leerling 2020 vond onderzoek in diverse vormen plaats. Denk aan literatuuronderzoek door middel van vragen die scholen konden stellen aan de Kennisrotonde en de zelfevaluatie-instrumenten als de VO2020-scan en het formulier voortgang leerlabs om de stand van zaken op de eigen school in kaart te brengen.
Ook keek het landelijk onderzoek van het Doorbraakproject naar de effecten en opbrengsten van de uitgevoerde innovaties. Tot slot betrokken we onder andere via het Leerlingenpanel leerlingen bij onderzoek.
Het Corderius College in Amersfoort heeft een experiment uitgevoerd met flexuren. Een maand lang konden leerlingen zichzelf elk 5e lesuur inplannen in een lokaal bij een vak of docent naar …